De reüll
La immersió lingüística, un perill?
Repassant el model d’immersió lingüística amb experts i amb aquells que el van començar a aplicar a les aules als anys 80 tots coincidien, fa uns mesos, que el model és bo. El problema, deien, és que s’aplica malament. Per això, ha deixat de tenir els resultats que se n’esperaven. Per això, els joves incorporen altres llengües d’ús a l’hora del pati o en la relació amb els amics. Per això, fins i tot a la classe de català els alumnes pregunten en castellà i els professors no diuen res, per por de ser acusats d’intransigents, per dir-ho de manera suau.
Aquestes són algunes de les coses que van sortir al debat Repensem-nos sobre la immersió lingüística organitzat per la Marxa de Torxes a Vilafranca al mes d’octubre, molt abans de la polèmica sobre la nova llei. I aquí venen els dubtes. La nova legislació sorgeix de la necessitat de fer front al context actual, on el català va retrocedint.
El model d’immersió lingüística va demostrar que tenia la capacitat de fer ciutadans amb altes competències en dues llengües. Un perill? La llengua és molt més que una eina de comunicació. No serveix només per entendre’s. La llengua transmet una manera d’entendre el món i de buscar el teu lloc. I els que ho neguen, possiblement, no ho fan en català.