Articles

I la guanyadora és... Iberia!

Com era fàcil­ment de pre­veure, la decisió final d’AENA pel que fa a l’adju­di­cació de la T-Sud ha afa­vo­rit de manera des­ca­rada la com­pa­nyia Ibe­ria. El ges­tor aero­por­tu­ari ha inten­tat treure ferro a la seva opció i ha dis­tribuït l’espai salomònica­ment con­si­de­rant la quota de mer­cat que cor­res­pon a cada com­pa­nyia. L’aliança Oneworld –en la qual hi ha Ibe­ria– n’ocupa el 36 per cent al Prat, i l’altra gran bene­fi­ci­ada en la dis­tri­bució, Star Alli­ance –on s’inte­gren Spa­nair, Luft­hansa i TAP–, el 21 per cent. Des d’aquesta con­si­de­ració es pot inter­pre­tar que AENA s’ha limi­tat a res­pec­tar les pro­por­ci­ons que deter­mina el mer­cat. Però accep­tar l’actual presència de les com­pa­nyies al Prat i sacra­lit­zar-la afa­vo­rint les més pode­ro­ses sig­ni­fica també no voler modi­fi­car els actu­als meca­nis­mes que l’han con­ver­tit en un aero­port sub­si­di­ari bàsica­ment de Bara­jas.

L’estratègia i l’actu­ació d’AENA no havien estat fins ara inno­cents. L’empresa pública havia afa­vo­rit estratègica­ment Ibe­ria, que fa temps va deci­dir tras­lla­dar el cen­tre logístic a Madrid i con­ver­tir el Prat en una pla­ta­forma de les seves fili­als que ope­ren com a low costs. La dis­tri­bució de la T-Sud ha per­ju­di­cat Skt Team, la com­pa­nyia que ha des­ple­gat fins ara més vols inter­con­ti­nen­tals al Prat, tot i que la seva quota de mer­cat només repre­senta el 15 per cent de l’aero­port.

Les pro­pos­tes de Oneworld i de Star Alli­ance no han con­cre­tat quants ni quins seran els vols inter­con­ti­nen­tals que ope­ra­ran a la nova ter­mi­nal. Com que la seva oferta ha estat pre­mi­ada sense aquest requi­sit, no cal dir que no hi ha cap garan­tia perquè el Prat ampliï el seu ser­vei en aquest àmbit i encara menys que es pugui con­ver­tir en el hub que recla­ma­ven les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als cata­la­nes.

Ahir només el PSC va aplau­dir la decisió d’AENA. Tant CiU com ERC van cri­ti­car una opció que, al seu parer, con­so­li­darà el Prat com “un aero­port sub­si­di­ari, sub­mi­nis­tra­dor de pas­sat­gers de Bara­jas”. L’adju­di­cació de la T-Sud evi­den­cia, una vegada més, la neces­si­tat que el Prat canviï de ges­tor. Que sigui diri­git per algú que no “con­sulti” els agents soci­als cata­lans, sinó que, des d’aquest país, hi tin­gui real­ment un paper “deter­mi­nant”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.