Editorial

EDITORIAL

Infraestructures ‘indultades', plou sobre mullat

L'anunci del minis­tre de Foment, José Blanco, de repren­dre dife­rents pro­jec­tes d'infra­es­truc­tu­res que havien estat atu­rats en la tiso­rada decre­tada per ell mateix al juliol és només una bona notícia a mit­ges. En parau­les del con­se­ller d'Obres Públi­ques i Política Ter­ri­to­rial de la Gene­ra­li­tat, Joa­quim Nadal, és de fet “la cor­recció d'una ano­ma­lia que feia peri­llar obres cab­dals”. Cer­ta­ment així és, però no pas, com va dir també Nadal, “un retorn a la nor­ma­li­tat”. Efec­ti­va­ment, si la tiso­rada del juliol era un cop impor­tant als interes­sos del país, que veia que infra­es­truc­tu­res necessàries i vitals per al futur s'ajor­na­ven de manera inde­fi­nida, la rec­ti­fi­cació d'abans-d'ahir –tot i ser un res­pir que cal cele­brar– deixa pen­dents pro­jec­tes i actu­a­ci­ons que, de cap manera, poden espe­rar més. Perquè, en molts casos, el pro­blema és que no estem par­lant d'obres pro­jec­ta­des ahir mateix i que, per tant, en un con­text de crisi econòmica, tot­hom entén que es puguin ajor­nar, sinó que es tracta d'infra­es­truc­tu­res cab­dals per al desen­vo­lu­pa­ment indus­trial i econòmic de Cata­lu­nya, pro­me­ses i pro­jec­ta­des des de fa molts anys, en una llista llarguíssima de retards que no fa més que mos­trar el tracte que l'Estat dóna al país.

A les comar­ques giro­ni­nes, mal­grat l'ale­gria que suposa saber que, final­ment, després de molts mesos atu­ra­des, es repren­dran les obres del des­do­bla­ment de l'N-II entre Cal­des de Mala­ve­lla i Maçanet de la Selva, el fet que no s'actuï fins a Tor­dera o que no es torni a tre­ba­llar a la mateixa car­re­tera entre Medinyà i Orri­ols ha estat una decepció impor­tant.

A les comar­ques cen­trals, tot i l'indult al quart cin­turó i la vari­ant de Valli­rana, obres que ja acu­mu­len retards impor­tants, el minis­tre va obviar tres infra­es­truc­tu­res bàsiques com són l'enllaç de l'auto­via A-2 i l'AP-7 a Cas­tell­bis­bal –vital per con­nec­tar com cal el Baix Llo­bre­gat i el Vallès–, el des­do­bla­ment de la línia fer­roviària de Vic i, sobre­tot, l'accés fer­ro­vi­ari a la T1 del Prat, un dels aero­ports euro­peus de pri­mer ordre més mal comu­ni­cats.

Pel que fa a les comar­ques meri­di­o­nals, sem­bla que se sal­varà la històrica vari­ant de l'Aldea i es des­vela que la T-11 entre Reus i Tar­ra­gona entrava en les reta­lla­des alhora que s'anun­cia que es res­cata. Queda per veure ara fins a quin punt es fa efec­tiu el res­cat de la no menys anhe­lada auto­via A-27, que con­necta el lito­ral amb l'inte­rior de Cata­lu­nya, a l'expec­ta­tiva que es con­creti si se'n res­cin­deix el con­tracte, fet deter­mi­nant perquè no acu­muli més retards.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.