Opinió

L’Estat té un deute

La traça del viaducte hauria pogut ser una nova avinguda, qui sap si amb un tramvia

L’Estat té com a mínim un deute amb Girona. El pro­jecte fer­ro­vi­ari va que­dar a mig fer a la ciu­tat amb l’excusa de la crisi, que sem­pre arriba en bon moment perquè el govern de torn tiri enrere una inversió. La ciu­tat hau­ria de tenir ara un tren d’alta velo­ci­tat sub­ter­rani, com ja tenim, però també el tren con­ven­ci­o­nal cir­cu­lant per les entra­nyes de la capi­tal giro­nina. ERC va desen­ter­rar la set­mana pas­sada el segon pro­jecte en el Senat rei­vin­di­cant el deute que té l’Estat amb Girona. I el té, però com dèiem no és l’únic. La plaça Espa­nya segueix sent una illa de ciment estèril que rep els visi­tants com a porta d’entrada i és de justícia que els pro­ces­sos del pro­jec­tes s’acce­le­rin per posar fi al que ja és una ver­go­nya. L’Estat volia l’alta velo­ci­tat, i un cop la van tenir, la ciu­tat segueix amb fac­tu­res pen­dents inad­mis­si­bles.

La infra­es­truc­tura de ciment de més de qua­tre quilòmetres creua la ciu­tat de Girona de punta a punta des dels anys 70 i és cert que ja s’ha con­ver­tit en una imatge més de la postal de Girona. En matèria fer­roviària, la ciu­tat havia anat unida. Sovint s’anava al minis­teri amb un con­sens des del PP fins a l’altre extrem de l’arc par­la­men­tari, sense fis­sura. Per això, la pro­posta dels repu­bli­cans sorprèn i pot­ser tenen raó els soci­a­lis­tes que pri­mer cal un con­sens de ciu­tat, per bé que ells matei­xos han de pres­si­o­nar La Mon­cloa perquè es tirin enda­vant pro­jec­tes molt més sen­zills com els de la plaça Espa­nya o l’arxiu pro­vin­cial, dels quals també fa anys que sen­tim a par­lar. Si ara dema­nem a la ciu­tat si vol el pas del tren con­ven­ci­o­nal sub­ter­rani, no sé si hi hau­ria un con­sens afir­ma­tiu al pro­jecte, però també hem de tenir pre­sent que aquell pro­jecte havia de per­me­tre enllaçar zones i crear noves mobi­li­tats que amb el tren encara a superfície van que­dar estron­ca­des.

La traça del via­ducte hau­ria pogut ser una nova avin­guda, qui sap si amb un tram­via, com fa anys s’havia pro­po­sat. Ara l’Estat pro­met l’estació de l’alta velo­ci­tat a l’aero­port, però també és Aena qui ha dei­xat les ins­tal·laci­ons de Vilobí amb xifres lluny de les seves pos­si­bi­li­tats i amb apar­ca­ments cons­truïts pràcti­ca­ment per estre­nar amb la seva majo­ria. La inversió és bona, segur, però cal haver pla­ni­fi­cat també les coses. L’Estat té, doncs, més d’un deute amb Girona i ja ha arri­bat el moment d’anar-los sal­dant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.