Opinió

Raça humana

L’èxit d’una escola

Pràctica d’èxit escolar que compartim perquè és l’esforç de tota la comunitat educativa que la fa possible i esdevé un referent davant un tema tan complex i enriquidor com el de la diversitat a les aules. Es tracta del col·legi López de Guereñu de Vitòria, format per un 70% d’alumnes estrangers que parlen 31 idiomes diferents, que s’entenen en basc –a classe, al pati, en les sortides– i que per damunt de factors massa sovint determinants com el nivell socioeconòmic assoleixen resultats acadèmics reconeguts pel Sistema d’Avaluacions del País Basc. Alumnes que parteixen d’una situació de desavantatge per la seva vulnerabilitat, nascuts de pares que en alguns casos van arribar al país en pastera i es van situant entre la precarietat i la voluntat d’un futur millor per als seus fills, alumnes que puntuen bé en matemàtiques, castellà i basc, molt més bé que els d’altres centres amb perfils similars. Quin és el secret perquè no es quedin enrere? En realitat es podria resumir en aquella formula tan mencionada que parla de convertir les dificultats en oportunitats i que significa sortir de la zona de confort, acceptar els canvis, valorar-los en positiu i fer-ne eina d’aprenentatge. I per reeixir en aquest repte fa falta quelcom que aquesta escola, pel que expliquen, té en abundància: professorat molt implicat i en continu procés de formació, famílies participatives i amb total sintonia amb el projecte educatiu i la bona cooperació del barri. I els nens i les nenes que són el quid de la qüestió, com ho viuen? Amb tranquil·litat, diu la directora, donant temps a la seva adaptació i treballant també la part emocional perquè puguin expressar els seus sentiments i se sentin compresos i apreciats. Res no és perfecte però sempre es pot intentar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.