A la tres
Llegir i entendre
Els infants catalans de 4t de primària es troben a la cua d’Europa pel que fa a comprensió lectora. És a dir, son capaços d’entendre els textos, però no d’interpretar-los i d’extreure’n les idees principals, cosa que deixa el procés de llegir molt minvat. La dada, preocupant i decebedora, no és pas nova i ja fa anys que s’alertava d’un preocupant descens en el rànquing de l’estudi PIRLS i, malgrat que la pandèmia sempre és una bona excusa, en aquest cas precís el mal venia de molt abans. Dades: del 2016 al 2021 Catalunya ha reculat quinze punts. Es diu aviat. També és cert que a tot l’Estat tampoc s’ha arribat a la mitjana europea i que de les disset autonomies només han participat nou en l’estudi més les dues ciutats autònomes. Però no cal que ens fem trampes al solitari justificant uns mals resultats perquè son generals. El problema el tenim aquí i cal afrontar-lo. Alguns experts en la matèria vinculen l’escenari devastador a l’ús desmesurat de les noves tecnologies a cap edat, perquè sembla que si al cervell en creixement de l’infant l’acostumes a absorbir imatges i sons a molta velocitat quan rebaixes les presses i intentes alimentar-lo només amb paraules s’avorreix i desconnecta. Està demostrat que l’hàbit de la lectura estimula el coneixent, millora el rendiment escolar, amplia el vocabulari i augmenta la qualitat de la informació que es rep. Curiosament, o no tant, coincidint amb les dades de l’informe PIRLS s’ha conegut que el 16,3% de les llars espanyoles tenen menys de 20 llibres, el 46,3% entre 20 i 100 llibres i el 37,4% més de 100 llibres. Sembla que anem justets de volums a casa i, per contrarestar-ho, la Generalitat s’ha afanyat a anunciar que posa en marxa el Pla Nacional del Llibre i la Lectura amb un grapat d’iniciatives per fomentar la lectura entre els més joves. Benvingudes siguin totes les propostes, doncs, però que tothom tingui molt present que capgirar una realitat segrestada per l’oferta digital ni és fàcil ni és ràpid. Però els reptes amb majúscules sempre són els més estimulants.