Opinió

opinió

Mònica Roca i Aparici

Ciutats globals: l’economia del visitant

Quin turisme necessitem per posicionar la Destinació Barcelona com a destí competitiu, responsable amb les persones, amb el medi ambient i conseqüent amb les exigències del segle XXI? La resposta és l’anomenada economia del visitant. Un model turístic que s’inspira en economies pròsperes i en ciutats com Viena o Amsterdam. Una nova filosofia que posa el turisme al servei del desenvolupament i del benestar del territori. És a dir, un turisme que és generador de benefici per a tota la ciutat i els seus habitants, no només per als operadors turístics que formen part del sector.

Parlem de promoure la desestacionalització i la descentralització turística, és a dir, les onades d’estrangers a les platges a l’estiu i la sobrecongestió de multituds en els enclavaments populars. Els nostres esforços han d’atraure el turista que deixa una petjada durant les seves visites i que aposta pel nostre territori. Aquest canvi de paradigma necessita una visió estratègica que doni valor a nous aspectes, com és la revalorització dels actius turístics associats a la natura i les activitats a l’aire lliure, o el coneixement i desenvolupament de hubs promotors d’innovació econòmica.

Per aconseguir-ho, hem de crear noves xarxes i complicitats entre entitats i organitzacions que no provenen tradicionalment del sector turístic però que amb la seva promoció enalteixen altres sectors que posicionen la capital com a referent, per exemple en aeroespacial, recerca científica o noves tecnologies.

Al mateix temps hem de tenir unes infraestructures i equipaments a l’altura, que atreguin nous públics i generin impacte econòmic positiu arreu del territori. És important que les grans marques i destinacions com Barcelona es potenciïn, però també és igual d’important que hi hagi equitat territorial i que totes les destinacions estiguin ben connectades i puguin accedir a recursos, com els fons europeus Next Generation, per fer créixer les seves opcions turístiques sostenibles que alberguen valors naturals, paisatgístics i d’alt patrimoni cultural.

Les darreres xifres recollides per l’Observatori del Turisme a Barcelona fan evident la recuperació del sector a la ciutat i, per tant, la necessitat d’equilibrar la balança entre turisme, desenvolupament social i creixement econòmic. Sabem que l’Aeroport de Barcelona ja ha rebut un 95% més de trànsit aeri aquest març del 2023 respecte al mateix període del 2019, registrant 3,8 milions de passatgers. L’estudi també revela un perfil de turisme que està interessat en la vida cultural i la història de la ciutat: 2 de cada 3 visitants dels equipaments culturals de l’ICUB són estrangers.

Així que comptem amb la demanda i l’interès. Ara és necessari treballar plegats des d’una aliança publicoprivada amb empreses i entitats fora de la cadena de valor turístic per posicionar la Destinació Barcelona, i de retruc tot el territori català, com a referent mundial en riquesa patrimonial, cultural i artística, i també en indústria, disrupció, mobilitat, sostenibilitat, talent i innovació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia