Keep calm
La falsa economia del cotxe elèctric
El portal web Coches.net, amb un bon periodista com Joan Dalmau al capdavant, ha fet l’anàlisi comparativa que calia per fer-nos obrir els ulls i destapar la farsa dels propagandistes de l’elèctric –sovint tan demagogs com els negacionistes– com a solució universal de mobilitat. Ha efectuat un viatge de Barcelona a Madrid d’anada i tornada (1.143 km) per saber quin propulsor és més econòmic en aquests trajectes: elèctric 100%, híbrid endollable, híbrid convencional, híbrid lleuger –tots tres combinats amb gasolina–, gasoil i gas (GLP). I els resultats són una esmena a la totalitat a l’elèctric com a vehicle de viatge. Com que van fer falta carregadors ràpids per no eternitzar el viatge, l’estalvi se’n va anar en orris i el cost de l’elèctric es va enfilar als 113,72 euros, similar a l’híbrid lleuger (113) i més car que l’híbrid convencional (100,13), el gasoil (93,67) i l’híbrid endollable (91,07). El campió de l’economia, i amb molta diferència, és el gas (72,67 euros), un combustible d’origen fòssil (el GLP conté un 70% de butà i un 30% de propà) però amb menys emissions contaminants que la gasolina i el gasoil.
Si l’elèctric s’hagués carregat sempre amb tarifa domèstica, el seu cost hauria estat el menor. Però la realitat és tossuda i la comparació posa de manifest que un elèctric pur no serveix com a vehicle únic de tot ús com administracions, ecologistes i comunicadors ecofriendly ens volen fer empassar amb embut. L’elèctric és vàlid mentre el seu rang permeti anar i tornar a la base, on poder-lo carregar durant hores. Tot això sense tenir en compte que la prova es va fer adaptant la velocitat i les parades –tres, quan la resta de variants n’haurien fet prou amb una o cap– a les necessitats de l’elèctric, que no contamina mentre circula –exceptuant la fricció de les rodes i les pastilles de fre– però sí que ho fa –i més que els convencionals– en la seva fabricació i el seu reciclatge.