Editorial

Una vaga amb molt poc sentit

El caos de Roda­lies a Cata­lu­nya no és un tòpic, ni un titu­lar fàcil i recur­rent, sinó un pro­blema greu, objec­tiu, quan­ti­fi­ca­ble, que fa dècades que afecta dese­nes de milers d’usu­a­ris i que és un exem­ple de frau a la ciu­ta­da­nia en ter­mes de ser­vei públic. Per això té tot el sen­tit que la Gene­ra­li­tat reclami a l’Estat el traspàs inte­gral del ser­vei per ges­ti­o­nar-lo de prop, pri­o­rit­zar la posada al dia de la infra­es­truc­tura i recu­pe­rar la fia­bi­li­tat extra­vi­ada fa tant de temps. L’encert del govern desig­nant un comis­si­o­nat amb el per­fil tècnic, currículum i experiència en el sec­tor de l’excon­se­ller Pere Macias per lide­rar la nego­ci­ació del traspàs amb el Minis­teri de Trans­ports és d’aplau­dir. Com també ho són la clare­dat i diligència amb què el nou minis­tre de Trans­ports, Óscar Puente, ha ges­ti­o­nat la des­con­vo­catòria de la vaga que el per­so­nal de Renfe i Adif havien anun­ciat pre­ci­sa­ment arran de l’acord per al traspàs de Roda­lies a la Gene­ra­li­tat. El que no sem­bla tenir cap sen­tit és con­vo­car una vaga de cinc dies, amb caràcter pre­ven­tiu i genèric, a propòsit d’un traspàs que encara s’ha de nego­ciar i arti­cu­lar, i del qual, si se’n sap alguna cosa clara, és que no afec­tarà les con­di­ci­ons labo­rals i els drets dels tre­ba­lla­dors.

Els sin­di­cats vet­llen pels interes­sos legítims dels tre­ba­lla­dors, això és obvi, i es pot enten­dre que un canvi estruc­tu­ral com el que es plan­teja posi en alerta els tre­ba­lla­dors i els seus repre­sen­tants. Però d’aquí a la vaga pre­ven­tiva hi ha tot un abisme que con­vida a pen­sar en altres moti­va­ci­ons al marge de les pura­ment labo­rals i que deixa total­ment al marge els drets dels usu­a­ris del ser­vei fer­ro­vi­ari, que van patir afec­ta­ci­ons tant dijous com ahir després de des­con­vo­car-se l’atu­rada. Pot­ser cal­dria que els sin­di­cats dels tre­ba­lla­dors prac­ti­ques­sin la trans­parència que recla­men per expli­car als usu­a­ris i a tots els ciu­ta­dans quin és el pro­blema d’un traspàs de Roda­lies, que no afec­tarà els drets i con­di­ci­ons labo­rals dels tre­ba­lla­dors i, en canvi, redun­darà en una moder­nit­zació i millora del ser­vei. O per expli­car per què un estat autonòmic com l’espa­nyol pot des­cen­tra­lit­zar met­ges, mes­tres o poli­cies i no pot fer el mateix amb els maqui­nis­tes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia