Opinió

Tribuna

Intimitat o relacions?

“Tot i estar envoltats d’estímuls, fins i tot als racons més íntims de la llar, cada humà “viu amb ell mateix”, si no ha perdut el seny
“Paga la pena recuperar la noció de “persona”, defugint tant abstraccions genèriques (com el concepte “ésser humà”) com reduccionismes estadístics (concepte tècnic “individu”, entès com a ‘datum’ i gestionat algorítmicament)

Els humans tenim un pen­sa­ment més con­tun­dent, molt meny borrós, quan fun­ci­o­nem amb dico­to­mies: permès/pro­hi­bit, bo/dolent, exces­siu/insu­fi­ci­ent, etc. Això és ben carac­terístic dels nens petits, que encara no supor­ten res­pos­tes del tipus “actua segons el que seria cor­recte fer” sinó que més aviat volen que se’ls digui: “No pots fer això!” Quan es creix moral­ment ja no tot resulta tan nítid i apa­rei­xen els “pot­ser”, “també” o “depèn de...”. Ens passa això, en l’àmbit de l’antro­po­lo­gia filosòfica, quan ens qüesti­o­nem què som o qui és el nos­tre jo: més enllà del meu cos i sen­sa­ci­ons pre­sents, hi ha alguna cosa? Ales­ho­res el pen­sa­ment no sol ser ni dicotòmic, ni frívol, ni sim­ple.

A 1r de Bat­xi­lle­rat, als ins­ti­tuts, encara s’estu­dia filo­so­fia: quan es tracta el tema de la ment i del jo, el currículum pro­posa un àmbit temàtic (“Què és l’ésser humà?”) i un parell d’ítems: “La sen­si­bi­li­tat, l’emo­ti­vi­tat i les facul­tats cog­ni­ti­ves en l’anàlisi de la iden­ti­tat per­so­nal” i la “Valo­ració del paper de la consciència i el llen­guatge en l’estruc­tura psi­co­somàtica de la iden­ti­tat”. Insis­teix en la “iden­ti­tat”, tot i que –cer­ta­ment– els manu­als de text n’expli­ci­ten força més qüesti­ons, com la “dis­so­lució del sub­jecte” (Fou­cault), el monisme mate­ri­a­lista (La Met­trie), el dua­lisme car­tesià, l’incons­ci­ent de Freud o la des­co­berta de la “nar­ra­ti­vi­dad” (Rico­eur). Seria massa llarg par­lar de tot això aquí.

Em vull cen­trar en dos punts d’actu­a­li­tat: (a) queda prou lloc, avui dia, per a la “inti­mi­tat” del jo? i (b) podríem esde­ve­nir pures “rela­ci­ons”? I, com a con­seqüència, ¿què vin­cula inti­mi­tat i rela­ci­o­na­bi­li­tat? En el recent període nada­lenc ha tor­nat a haver-hi una explosió d’interac­ci­ons amb fami­li­ars –o bé amb per­fec­tes des­co­ne­guts– i un bom­bar­deig de dades de l’àmbit digi­tal. M’he pre­gun­tat: ¿queda lloc per a la inte­ri­o­ri­tat o tot és gale­ria, rela­ci­ons, apa­ren­ces?

Plató estava con­vençut que pen­sar era una mena de con­versa callada amb nosal­tres matei­xos, fent ús de con­cep­tes i parau­les: el jo era inte­rior, el pilo­tava l’ànima; i amb els altres el que hi ha és un diàleg, sem­pre des del jo. En canvi, en la moder­ni­tat, amb Hume, el “jo mateix” queda reduït a allò que supo­sem rere el feix fluc­tu­ant de les nos­tres per­cep­ci­ons. Hi ha altres teo­ries sobre qui o què seria el jo: la memòria, una emergència espi­ri­tual des de la vida orgànica, el cos mate­rial, etc.

Tot i estar envol­tats d’estímuls, fins i tot als racons més íntims de la llar, cada humà “viu amb ell mateix”, si no ha per­dut el seny. Sabem qui som i n’esde­ve­nim cons­ci­ents: quel­com hi deu haver, tant si som platònics com empi­ris­tes radi­cals moderns. A més, gau­dim de força esto­nes de soli­tud, d’auto­co­nei­xe­ment, de trac­tar el jo, ens agradi més o menys. I emprem el nos­tre cos, expe­ri­men­tem certa lli­ber­tat d’acció i d’experiències i exer­cim una volun­tat sor­gida de dins, encara que siguin tan sols desit­jos. Ens sen­tim únics i vius, men­tre –per exem­ple– no ens esclafi sob­ta­da­ment un ele­fant.

A la vegada, també ens vin­cu­lem amb altres éssers, sobre­tot “humans”: simpàtics o fas­ti­go­sos, valents o men­ti­ders, atrac­tius o vul­gars, eixe­rits o cínics. I tenim llis­tes de con­tac­tes, likes a les xar­xes, acords o pac­tes, és a dir, rela­ci­ons de dife­rents tipus. D’alguna manera, les rela­ci­ons vis­cu­des –fins i tot molt inten­ses, de tipus emo­ci­o­nal, físic, espi­ri­tual– també són de nosal­tres. Ara bé, diria que s’estén una crisi pandèmica d’ofe­ga­ment del tre­sor de la “inti­mi­tat” en les “rela­ci­ons” que tenim, sovint fugis­se­res: força gent se sent, de facto, sola; els com­pro­mi­sos esde­ve­nen dèbils o interes­sats; neces­si­tem cons­tant­ment “fer plans”, de qual­se­vol estil, per fugir de l’avor­ri­ment, i patim no poques angoi­xes.

Amb el ‘boom’ de la comu­ni­cació a distància, la digi­ta­lit­zació de tot ple­gat i la tec­ni­fi­cació dels con­tac­tes, pot­ser hem frac­tu­rat l’equi­li­bri entre el jo i el que m’envolta, cosi­fi­cant les rela­ci­ons, que esde­ve­nen mers vin­cles amb màqui­nes o objec­tes, lluny de l’escalf humà. Només sent éssers amb una iden­ti­tat i inte­ri­o­ri­tats sòlides poden adqui­rir sen­tit les múlti­ples rela­ci­ons: cal no con­fon­dre-les amb les nos­tres “llis­tes de con­tac­tes”, els “inputs de dis­tracció” o amb “mini­vin­cles emo­ci­o­nals”. Penso que paga la pena recu­pe­rar la noció de “per­sona”, defu­gint tant abs­trac­ci­ons genèriques (com el con­cepte “ésser humà”) com reduc­ci­o­nis­mes estadístics (con­cepte tècnic “indi­vidu“, entès com a datum i ges­ti­o­nat algorítmi­ca­ment). Al cap­da­vall, la pre­gunta antro­pològica torna a ser: qui soc i què en faig, de la meva vida, quins són els vin­cles del meu jo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia