Editorial

Burocràcia: i si ho posem tot més fàcil?

Les protestes de la pagesia han situat en el centre del debat públic l’excessiva burocratització de l’administració. La problemàtica, però, és compartida pel conjunt de la societat, des dels particulars que volen beneficiar-se d’una ajuda per instal·lar plaques solars o accedir a una prestació social fins a les entitats que concorren a una convocatòria de subvencions o els empresaris que volen posar en marxa un negoci. La queixa és unànime. Existeix una teranyina burocràtica que obliga a destinar un munt d’esforços a la gestió i que acaba malbaratant recursos humans i materials que es podrien destinar a tasques molt més productives. El mal, endèmic, no s’ha resolt amb la digitalització, contràriament al que semblava. Les entitats i les empreses es queixen que se’ls demana informació o documentació que l’administració ja hauria de tenir, que les institucions o els departaments no es comuniquen entre ells, que els formularis semblen jeroglífics egipcis i que l’exigència al ciutadà, a l’empresa o a l’entitat no es correspon amb l’autoexigència de l’administració, que sovint respon tard i malament.

El pecat original, tal com adverteixen les entitats i organitzacions, és que es parteix del principi de la desconfiança, que sembla orientar les relacions entre l’administració i l’administrat. Resulta prou simptomàtic que amb la mateixa normativa, amb les mateixes lleis, algunes administracions siguin molt més àgils que no pas unes altres; hem de suposar que sense renunciar a la necessitat de controlar de forma adequada la destinació dels recursos públics.

En tot cas, cal revertir aquesta desconfiança i reformular de dalt a baix les relacions entre l’administració i la ciutadania. Hi ha un munt de propostes al damunt de la taula, bona part de les quals han estat plantejades des de les organitzacions agràries, la PIMEC, la Fede.cat, la Taula del Tercer Sector Social o la Síndica de Greuges. Ens hi juguem un millor servei a la ciutadania, que hauria de ser, per damunt de qualsevol altre, el principi fonamental que hauria de regir en qualsevol administració pública.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.