Opinió

L’ensurt

L’administració, les administracions, se senten còmodes espantant les persones del carrer, enviant documents inintel·ligibles

L’administració pública és la millor especialista a donar ensurts a la ciutadania, sobretot per les formes i el llenguatge emprats en la seva manera de comunicar. Un exemple viscut la setmana passada: són les set de la tarda i truquen al timbre de casa; és la cartera, que porta una carta certificada. Atesa l’hora i el concepte “carta certificada”, ja no esperes res de bo. I quan veus que es tracta d’un certificat de l’organisme de recaptació de la Diputació de Girona, allò que en diuen Xaloc, penses que, ja està, només pot ser una mala notícia, probablement una multa per ves a saber què. Obres tremolós el sobre i et trobes amb una resolució oficial: “Vistos els antecedents...”, bla, bla, bla, “Resolc...” I resulta que el “Resolc” és una bonificació del cinc per cent en la taxa d’escombraries per haver utilitzat la deixalleria municipal! No podien haver enviat un whatsapp dient “Enguany té vostè una bonificació” i no una carta certificada que et pot provocar un atac de cor? Dos dies més tard, una nova comunicació. Aquesta vegada de l’Institut Municipal d’Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona. Deu pàgines senceres per comunicar una “denúncia per una infracció de circulació” consistent en una multa de 25 euros per haver excedit el tiquet d’aparcament en una zona verda. De debò que calen deu pàgines per 25 euros? La meva bona amiga Estrella Montolío, catedràtica de la Universitat de Barcelona i la millor experta en llenguatge clar que existeix a nivell internacional, porta mitja vida deixant-s’hi la pell per intentar que les administracions públiques incorporin un llenguatge i unes formes que les persones puguin entendre i que no facin més difícil la vida del ciutadà. Veient aquests exemples, però, em sembla que no se’n sortirà. L’administració, les administracions, se senten còmodes espantant les persones del carrer, enviant documents inintel·ligibles i posant totes les traves possibles perquè qualsevol tràmit es converteixi en una experiència inoblidable en negatiu i en un malson. I encara es deuen sentir orgulloses de la seva tasca i d’haver pensat, dissenyat i parit documents que són impossibles de traduir a un llenguatge planer. Molta sort, Estrella!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.