Opinió

Tribuna

Innovació i mètode científic

“Cal tenir 2.000 idees, de les quals obtindrem cent possibilitats de fer prototips. Només cinc seran conceptes viables comercialment. I d’aquests, només un serà un èxit
“Un científic no intenta validar les seves hipòtesis, intenta refutar-les. Innovar exigeix maldar per demostrar que la nostra idea no funciona. Si no ens en sortim, és que tenim alguna cosa extraordinària entre mans

Hi ha la creença gene­ra­lit­zada que inno­var és una pràctica difícil i cara. Les empre­ses han d’arris­car-se, inver­tir grans quan­ti­tats de diners i no sem­pre els resul­tats de tot aquest esforç són posi­tius. De fet, sem­bla que de cada deu inno­va­ci­ons llançades al mer­cat, nou fra­cas­sen. D’altra banda, és evi­dent que les empre­ses neces­si­ten, poc o molt, inno­var. Sense inno­vació no hi ha futur, es diu. Si una orga­nit­zació es limita a inten­tar repli­car els èxits del pas­sat, ja ha begut oli. Vivim en un món on la reno­vació i el canvi són cada cop més neces­sa­ris. Cal espa­vi­lar-se, cal moure’s més ràpid que els com­pe­ti­dors i cal fer coses ori­gi­nals, impac­tants i que resol­guin pro­ble­mes o que, d’alguna manera, ens facin més feliços. Cal inno­var, doncs. Però mol­tes empre­ses no saben encara gaire bé com fun­ci­ona la inno­vació. És qüestió de tenir idees? En part sí, però això no és, ni de bon tros, sufi­ci­ent. Inno­var està inde­fec­ti­ble­ment lli­gat a la tec­no­lo­gia? En força casos sí, però en molts altres no hi ha cap vin­cle directe. De què depe­nen, doncs, la ciència i l’art de la inno­vació? Quins poden ser alguns dels seus secrets?

Inno­var comença amb la curi­o­si­tat. Les ganes de can­viar o millo­rar alguna cosa que ja exis­teix. Per tant, cal desen­vo­lu­par habi­li­tats d’obser­vació. Saber mirar d’una manera dife­rent allò que tot­hom veu a sim­ple vista. Cal tenir grans habi­li­tats empàtiques per posar-nos en les saba­tes dels nos­tres usu­a­ris i com­pren­dre el seu punt de vista sobre pro­duc­tes, ser­veis o pro­ces­sos. Tot això cal fer-ho amb molta humi­li­tat, amb ganes d’apren­dre i de no donar res per des­comp­tat.

A con­ti­nu­ació cal gene­rar idees. Mol­tes idees. Milers d’idees. Creure que la pri­mera cosa que ens passa pel cap ja és una gran idea és el que fa fra­cas­sar la inno­vació dia sí dia també. La qua­li­tat depèn de la quan­ti­tat. Cal tenir dues mil idees, de les quals obtin­drem cent pos­si­bi­li­tats de fer pro­to­tips més o menys decents. D’aquests, només cinc seran con­cep­tes via­bles comer­ci­al­ment. I d’aquests cinc només un serà un èxit. Així de com­pli­cat és inno­var. No depèn tant del talent sinó del mètode. De pro­var coses, equi­vo­car-se i tor­nar a començar. Les grans fir­mes inno­va­do­res domi­nen com ningú l’art de pro­to­ti­par, tes­te­jar i ite­rar fins a tro­bar allò que estan bus­cant.

Per tant, la inno­vació beu cada cop més del mètode científic. No es tracta d’una pràctica oca­si­o­nal, ati­ada per la ins­pi­ració momentània només a l’abast d’éssers espe­ci­als i dotats d’un talent mera­vellós. No, la inno­vació és sobre­tot mètode, resiliència, capa­ci­tat de tre­ball i col·labo­ració en equip.

Un científic no intenta vali­dar les seves hipòtesis. Al con­trari, intenta refu­tar-les. Si ens obses­si­o­nem a demos­trar que una idea és bona, aca­ba­rem fent tot tipus de tram­pes per tal d’acon­se­guir-ho. Inno­var fun­ci­ona a l’inrevés: cal mal­dar per demos­trar que la nos­tra idea no fun­ci­ona. Si no ho acon­se­guim, ales­ho­res sabrem real­ment que tenim alguna cosa extra­or­dinària entre mans. Per tal de poder fer-ho, ens hem d’equi­vo­car mol­tes vega­des. L’error és clau en qual­se­vol procés d’invenció o inno­vació. Només les empre­ses que apre­nen a equi­vo­car-se de forma intel·ligent aca­ben domi­nant la inno­vació.

No ser­veix de res fer una pluja d’idees d’una hora i que algú tin­gui una idea bri­llant. Els cemen­ti­ris empre­sa­ri­als són plens de fir­mes que van con­fiar massa en una idea apa­rent­ment bona que no va ser prou tre­ba­llada ni con­tras­tada. La vani­tat ens perd. Cap científic seriós pre­ten­dria enun­ciar una llei o una teo­ria després de pocs dies de tre­ball.

Però encara hi ha més: inno­var és una tasca que, pre­fe­rent­ment, cal desen­vo­lu­par en equip. Amb gent dife­rent, com­ple­mentària i diversa però que s’escolta i inte­gra les seves dis­crepàncies. Amb per­so­nes que saben des­a­fiar els con­ven­ci­o­na­lis­mes i pen­sar de manera trans­gres­sora i pro­vo­ca­dora. Per tant, les empre­ses han de saber crear entorns de con­fiança psi­cològica on els inno­va­dors puguin equi­vo­car-se, pro­var coses, expe­ri­men­tar i satis­fer la seva curi­o­si­tat. Això sí, pro­cu­rant que els expe­ri­ments siguin barats i no com­pro­me­tin la salut finan­cera de l’empresa. Expe­ri­men­tar de manera ràpida, interac­tiva i barata és una de les claus de la inno­vació.

Per tal de poder fer tot això cal un canvi impor­tant a les nos­tres orga­nit­za­ci­ons: més temps per pen­sar, més espais d’expe­ri­men­tació, més diàleg i col·labo­ració entre depar­ta­ments i, sobre­tot, més lide­ratge inno­va­dor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia