Som 10 milions
Desgavell quotidià
“És molt, molt rara la setmana en què no hi ha una incidència o altra a l’R2 Sud”
Aquesta podria ser una crònica estiuenca de sol i platja, de la platja que s’estén al llarg del recorregut de l’R2 Sud. Però acabarà sent una crònica dels maldecaps que viuen els que opten pel tren per anar a la platja. O a treballar. O a visitar la família. O a fer el que sigui confiant a obtenir un bon servei, que per això el paguem, tot i que sembli que el bitllet ara ens surt gratis. Que Rodalies és un desgavell continu ja fa anys que ho sabem. Potser des que el tren d’alta velocitat va començar a foradar el subsol de l’àrea metropolitana i la paciència de milers d’usuaris. Però aquest estiu sembla l’estiu negre de l’R2 Sud, que s’ha topat amb unes obres entre Vilanova i Castelldefels que tensen encara més un sistema que esclata per les costures.
Agafem, aleatòriament, una setmana qualsevol del perfil d’X de l’R2 Sud. Ja els avanço que és molt, molt rara la setmana en què no hi ha una incidència o altra. No cal anar gaire enllà. Aquesta mateixa setmana va començar força bé, només amb l’avís recurrent que els tres últims trens no circulen per les obres de millora de la xarxa en aquest tram i que el servei es presta amb bus. Dimarts la cosa ja comença a girar-se. Una avaria entre Segur de Calafell i Calafell obliga els viatgers a fer transbord entre trens units per una passarel·la. Trenta minuts de demora (oficial, que acostumen a ser del doble) fins que es retiri el tren avariat. A la tarda, s’elimina un tren, cal esperar el següent. També dimarts, una incidència entre Garraf i Sitges causa demores de 10 minuts de mitjana (recordem que acostumen a ser del doble de l’anunciat). Acaba el dia amb una nova incidència: 20 minuts de demora per problemes en un tren a l’estació de Viladecans. I, per rematar-ho, el bus que cobreix l’últim tren de la nit queda encallat en un túnel urbà de Castelldefels. Es triga una hora a retirar-lo. I, per rematar-ho encara més, cal sumar les molèsties als veïns pel pas de les mercaderies a la nit, desviats al corredor de l’R2 Sud per les obres que s’estan fent a Castellbisbal. Dimecres és un dia més tranquil. Només demores superiors als 20 minuts entre Castelldefels i Sitges per una incidència a les instal·lacions.
Quina és l’explicació de Renfe i Adif a l’estiu negre que està vivint l’R2 Sud? Moltes incidències es deuen a les obres que s’estan realitzant entre Vilanova i Castelldefels per millorar la infraestructura al llarg de 23 quilòmetres, i que s’allargaran almenys fins a final d’any. D’altres tenen un origen variat, com ara avaries als trens i a la senyalització, que s’acumulen en un tram de circulació molt densa on coincideixen rodalies i regionals. I la presència d’elements estranys a les vies. Els estalvio els centenars d’insults que els indignats i sobrepassats usuaris dediquen cada dia al servei de Rodalies. No sé jo si això s’arreglarà amb el traspàs a la Generalitat. En tot cas, feina tindran per posar remei a un servei tan fallit com el que suportem diàriament.