Editorial

La contribució del Ciemen

El nos­tre país s’ha carac­te­rit­zat, des de fa molts anys, per dis­po­sar d’un tei­xit asso­ci­a­tiu extra­or­dinària­ment ric i divers. En bona part, això ha estat degut a l’empenta, la cre­a­ti­vi­tat i la soli­da­ri­tat de la ciu­ta­da­nia; però també a la neces­si­tat de subs­ti­tuir la manca d’un estat que assumís el lide­ratge en sec­tors estratègics. En tenim un munt d’exem­ples. Un d’aquests és el Cen­tre Inter­na­ci­o­nal Escarré per les Mino­ries Ètni­ques i Naci­o­nals (el Cie­men), que enguany cele­bra el mig segle d’història. La cre­ació d’aquesta enti­tat es va pro­duir, en bona part, gràcies a l’empenta d’Aureli Argemí, un dels grans refe­rents de l’inde­pen­den­tisme. I, amb el pas dels anys, s’ha anat con­so­li­dant com un refe­rent insubs­tituïble a l’hora de difon­dre el sobi­ra­nisme i tei­xir com­pli­ci­tats a escala inter­na­ci­o­nal. En aquest sen­tit, cal recor­dar el seu paper en la cre­ació de la Crida a la Soli­da­ri­tat en Defensa de la Llen­gua, la Cul­tura i la Nació Cata­la­nes (1981), de la Pla­ta­forma pel Dret a Deci­dir (2005) o de l’Assem­blea Naci­o­nal Cata­lana (2012). I també els vin­cles esta­blerts amb altres naci­ons sense estat. Sense cap mena de dubte, el crei­xe­ment de l’inde­pen­den­tisme que s’ha produït en la dar­rera dècada ha estat fruit, també, d’enti­tats com el Cie­men, que han picat molta pedra en uns anys en què l’inde­pen­den­tisme era mino­ri­tari.

En aquests moments el sobi­ra­nisme neces­sita enti­tats que siguin capa­ces no només d’ofe­rir un bagatge sòlid, sinó també que puguin con­tri­buir a reco­sir feri­des i esta­blir ponts. Fa pocs dies, en l’acte cen­tral de cele­bració dels 50 anys del Cie­men, que es va cele­brar al Cen­tre de Cul­tura Con­tem­porània de Bar­ce­lona, el pre­si­dent, David Mino­ves, va rei­vin­di­car el paper de l’enti­tat en uns moments en què pre­do­mi­nen la pola­rit­zació, els retrets i el males­tar en el món sobi­ra­nista, tant en l’àmbit de les enti­tats com en el de par­tits. I va afe­gir que el Cie­men vol con­tri­buir a reco­sir el sobi­ra­nisme i rellançar el movi­ment d’eman­ci­pació naci­o­nal. Seria desit­ja­ble que aquesta volun­tat fos com­par­tida pel con­junt del sobi­ra­nisme. De ben segur que seria el millor home­natge al seu fun­da­dor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia