Mirades
Rocayats i la pedra de Girona
Rocayats és el nom artístic del pintor i escultor Gerard Roca Ayats (Girona, 1972), reconegut per les seves creacions escultòriques, moltes de les quals, tallades amb marbre blanc de Carrara o Macael –a Almeria–, marbres negres de Calatorao, calcàries africanes o de diverses pedres d’arreu del món. Amb taller a Anglès, des dels catorze anys va començar a crear peces escultòriques al taller de Josep Serrat, escultor de Bescanó, on va aprendre a utilitzar les eines per treballar la fusta i la pedra. Més tard, i de manera autodidacta, va entrar en el món de l’art amb l’estudi dels clàssics i dels mestres de l’escultura figurativa. Va fer estudis de dibuix d’anatomia del cos humà i finalment, tot i la seva versatilitat en el sentit d’adaptació a diverses matèries, es va especialitzar en la talla de granit i el marbre, amb què ha fet la majoria de les seves obres més conegudes, tot i que també ha treballat el ferro, com a l’escultura Fent camins, que li va encarregar el Comú d’Ordino. Ha fet representacions d’escultura clàssica de diverses cultures i molts encàrrecs d’obres personalitzades, bustos de personatges públics i privats. Sempre amb el seu estil figuratiu realista i gran domini de la tècnica.
Ara la seva obsessió és treballar amb la pedra nummulítica, la pedra de Girona. A Girona podem trobar moltes obres de Rocayats d’aquesta pedra, en col·leccions privades i jardins particulars on hi ha relleus del Barri Vell, de les cases de l’Onyar, de la catedral de Girona i de la basílica de Sant Feliu. També es poden veure a l’hotel museu Llegendes de Girona, entre el carrer de la Barca i el Pou Rodó, on les seves façanes mostren les mosques de Girona, la sirena de dues cues del Galligants i un escut heràldic de la família Mallart, que regenta el negoci. A l’interior s’hi poden trobar desenes de peces tallades en pedra de Girona sobre gran varietat de temes gironins.
Rocayats recupera la pedra nummulítica d’antigues construccions que s’enderroquen o de marbristes que encara conserven blocs de quan l’explotació estava activa. “L’interès que tinc amb aquesta impressionant pedra és donar-hi valor novament. És un material que s’havia utilitzat molt en les construccions nobles. La podem veure a la catedral, a la basílica de Sant Feliu i a Sant Pere de Galligants, per posar alguns exemples”, explica en Gerard. La seva intenció és aprofitar la pedra de Girona per a les seves creacions. “Amb les noves tècniques escultòriques, podem deixar la pedra de Girona amb uns acabats totalment diferents als que es coneixen. Seria interessant que hi hagués en alguna de les antigues pedreres una petita explotació controlada per a projectes artístics i per a la restauració d’edificis nobles del Barri Vell, però ara la seva extracció està bloquejada”, explica l’escultor, que des de fa dos anys està treballant en la col·lecció d’una nova visió de les llegendes de Girona feta exclusivament amb pedra nummulítica. “Utilitzo tota la gamma de colors que ens ofereix la pedra, aplicant-hi diferents acabats.” Ho veurem quan en faci l’exposició. Per als encàrrecs, també ofereix mostrar en vídeo tot el procés de creació, en una feina compartida amb la seva dona, Adriana Bernácer.