Opinió

Tal dia com avui del 1980

JOSEP MARIA ESPINÀS

Lliçó des de Menorca

L’“Enci­clopèdia de Menorca” –que edita, per fas­ci­cles temàtics, l’Obra Cul­tu­ral Balear de Menorca, i és una obra d’extra­or­dinària importància i molt ben pre­sen­tada– dedica qua­tre qua­derns a l’arqui­tec­tura rural (autors: V. Jordi i E. Tal­ta­vull). Són prop d’un cen­te­nar de pàgines que exa­mi­nen deta­lla­da­ment l’obra humana modi­fi­ca­dora del pai­satge, i en les quals una colla d’esplèndi­des foto­gra­fies ens fan entrar pels ulls les carac­terísti­ques de l’arqui­tec­tura menor­quina.

És evi­dent que aquests qua­derns tenen un gran valor docu­men­tal, però jo hi veig, a més, una dimensió alliçona­dora: la neces­si­tat de res­pec­tar els valors pro­pis de l’arqui­tec­tura de cada ter­ri­tori, que són uns valors cul­tu­rals defi­ni­dors.

En l’arqui­tec­tura rural menor­quina, com en tota arqui­tec­tura tra­di­ci­o­nal, no hi ha res gratuït. La casa s’obre cap al sol del mig­dia, on hi ha el pati, i a vega­des una por­xada, men­tre que és molt tan­cada la façana nord, a la qual s’ados­sen magat­zems i edi­fi­ca­ci­ons auxi­li­ars perquè actuïn com una cam­bra d’aire que pro­te­geix la casa del fred de l’hivern i de la tra­mun­tana.

Un altre aspecte carac­terístic de l’arqui­tec­tura rural menor­quina res­pon a la neces­si­tat d’apro­fi­tar l’aigua de pluja. Per a acon­se­guir-ho, el cons­truc­tor ha ima­gi­nat uns utilíssims i curi­o­sos enllaços de sis­te­mes de desguàs, que jun­ta­ment amb les cis­ter­nes, els aljubs i els pous cons­ti­tu­ei­xen uns ele­ments harmònics de gran per­so­na­li­tat arqui­tectònica, i les fotos ho il·lus­tren ben clara­ment.

La lliçó que ens donen les cases i les caso­la­nes –quin mot tan bonic!– menor­qui­nes no pot ser igno­rada avui a Cata­lu­nya, en les espe­ci­als cir­cumstàncies que afec­ten mol­tes de les nos­tres àrees rurals: d’una banda, la decadència d’anti­gues masies, i de l’altra, la recu­pe­ració del seu ús per part de ciu­ta­dans que hi esta­blei­xen una segona residència. Els page­sos que encara hi viuen i els ciu­ta­dans que s’hi ins­tal·len tenen la mateixa obli­gació: no des­truir el patri­moni secu­lar.

La des­trucció dels ele­ments defi­ni­dors de l’arqui­tec­tura rural es pot pro­duir per aquests dos meca­nis­mes: el pagès moder­nitza i el ciu­tadà folk­lo­ritza.

Cal fer veure als page­sos que es pot aug­men­tar el con­fort casolà i que les for­mes de vida es poden posar al dia, sense renun­ciar als senyals d’iden­ti­tat de la masia, com poden ser la dis­po­sició de la cuina, la volta de l’escala, els tipus de fines­tra, etc. Per la seva banda, el ciu­tadà que “res­taura” una masia cal que sigui ben asses­so­rat –i en faci cas– sobre la importància de cadas­cun dels ele­ments que hi ha tro­bat, i que la res­tau­ració no es pro­posi la cre­ació del “típic” sinó el res­pecte del “natu­ral”. Entre la falsa recons­trucció arqueològica i la irres­pon­sa­ble moder­nit­zació hi ha d’haver una acti­tud rao­na­ble, i pot­ser algú hau­ria de difon­dre una docu­men­tació bàsica que fos útil per a sen­si­bi­lit­zar arqui­tectònica­ment els qui viuen a cada comarca; no es trac­ta­ria de redac­tar un assaig, sinó de pro­por­ci­o­nar cri­te­ris con­crets d’actu­ació sobre ele­ments, mate­ri­als, colors, etc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia