Editorial

El perill de la desmotivació dels docents

Ustec-Stes, el sin­di­cat majo­ri­tari en l’ense­nya­ment a Cata­lu­nya, ha difós els resul­tats d’una enquesta que con­clou que el 36% dels docents es plan­te­gen aban­do­nar la pro­fessió. Tot i que han res­post 10.414 pro­fes­sors dels 90.000 als quals s’adreçava el qüesti­o­nari, la mos­tra és prou repre­sen­ta­tiva per detec­tar que hi ha una pro­blemàtica inci­pi­ent. La for­mació en conei­xe­ments i valors dels joves és –amb la salut– la paret mes­tra de l’edi­fici social d’una comu­ni­tat i cons­ta­tar aquest grau de des­mo­ti­vació en el col·lec­tiu de pro­fes­si­o­nals obliga a una reflexió honesta per detec­tar-ne les cau­ses i posar-hi remei. En aquest sen­tit, és irre­lle­vant valo­rar si els docents tenen més o menys vocació. Cal garan­tir que acce­dei­xin al sis­tema edu­ca­tiu ben for­mats i que puguin desen­vo­lu­par la feina en con­di­ci­ons. I la rea­li­tat que els docents per­ce­ben és que han per­dut la capa­ci­tat de gover­nar les aules com a con­seqüència de la rup­tura de la con­fiança de les famílies cap a l’escola, de la tendència de mol­tes famílies a dele­gar en l’escola tota l’edu­cació i del cop de timó que en cada canvi de govern s’aplica a la política edu­ca­tiva, a la qual es nega l’esta­bi­li­tat a mitjà i llarg ter­mini, en una con­ducta que ha con­tribuït al des­pres­tigi de l’escola. Els debats incon­clu­sos sobre la sisena hora, el decret de plan­ti­lles, l’auto­no­mia dels cen­tres o les atri­bu­ci­ons dels direc­tors sobre el pro­jecte edu­ca­tiu o la tria de pro­fes­so­rat en són només uns exem­ples. La pèrdua d’auto­ri­tat coin­ci­deix amb una com­ple­xi­tat crei­xent a l’aula que dina­mita la qua­li­tat de l’ense­nya­ment. Alum­nes amb neces­si­tats espe­ci­als, nou­vin­guts, incor­po­ra­ci­ons amb el curs començat, fei­nes admi­nis­tra­ti­ves... res­ten capa­ci­tat al pro­fes­so­rat per exer­cir amb eficàcia la seva tasca pri­o­ritària: la trans­missió de conei­xe­ments i de valors de ciu­ta­da­nia. La reducció d’alum­nes per la bai­xada de la nata­li­tat no com­pensa l’incre­ment de mai­nada que neces­sita plans de suport indi­vi­du­a­lit­zats. I l’atenció a aquest alum­nat, si no ve dotada dels recur­sos per­ti­nents, va en detri­ment de la qua­li­tat i de la gover­nança. Cal reforçar l’ense­nya­ment amb con­sens abans que la des­mo­ti­vació i l’aban­do­na­ment obli­guin a fer-ho per força, tard i a cor­re­cuita.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.