Opinió

Som 10 milions

L’aeroport d’Andorra-la Seu aixeca el vol

La instal·lació per a l’arribada de vols nocturns ha permès l’aterratge de 26 avions

L’aero­port d’Andorra-la Seu, situat a Mont­fer­rer i Cas­tellbò (Alt Urgell), està superant enguany les xifres d’arri­bada de pas­sat­gers. Així, en els nou pri­mers mesos d’aquest any n’ha rebut un 74% més que en el mateix període del 2023. Després de mol­tes difi­cul­tats per tor­nar a entrar en ser­vei, la ins­tal·lació ha aixe­cat defi­ni­ti­va­ment el vol.

Segons dades d’Aero­ports de Cata­lu­nya, entre gener i setem­bre hi han pas­sat 12.172 per­so­nes, men­tre que en els nou pri­mers mesos de l’any pas­sat n’hi va haver 7.006. La com­pa­nyia Air Nos­trum ges­ti­ona les línies regu­lars amb Madrid i Mallorca. La pro­pera des­ti­nació podria ser Màlaga, tot i que el secre­tari d’estat de Tran­sició Energètica, Trans­ports i Mobi­li­tat del govern andorrà, David Forné, l’ha des­car­tat, mal­grat haver mani­fes­tat que s’estan estu­di­ant les pos­si­bles des­ti­na­ci­ons per obrir en un futur.

Pel que fa a les ope­ra­ci­ons exe­cu­ta­des, l’aero­port n’ha regis­trat 4.241, de les quals 1.305 en el ter­cer tri­mes­tre. Això suposa un crei­xe­ment del 20% si ho com­pa­rem amb l’any pas­sat. L’ater­ratge o l’enlai­ra­ment d’algu­nes d’elles, però, s’ha produït en els aero­ports d’Alguaire o Bar­ce­lona a causa de les males con­di­ci­ons mete­o­rològiques. Així mateix i durant el dar­rer tri­mes­tre hi ha hagut 18 actu­a­ci­ons medi­ca­lit­za­des i 445 de tre­balls aeris. El Grup d’Actu­a­ci­ons Espe­ci­als dels Bom­bers de la Gene­ra­li­tat (Grae) ins­tal·lat a l’aeròdrom ha regis­trat 180 ope­ra­ci­ons. El nom­bre de com­pa­nyies aèries el ter­cer tri­mes­tre era de 13, segons les dades que ha faci­li­tat Aero­ports de Cata­lu­nya.

D’altra banda, un altre aspecte a des­ta­car d’aquest any és l’ober­tura de la ins­tal·lació per a l’arri­bada de vols noc­turns. El dis­po­si­tiu es va posar en marxa el mes d’octu­bre del 2023, però ha tri­gat a con­so­li­dar-se. D’aquesta manera, en els pri­mers mesos de fun­ci­o­na­ment hi han ater­rat 26 avi­ons, 24 dels quals en els nou mesos d’aquest any, entre gener i octu­bre. Final­ment, i de cara al futur, l’objec­tiu és poder rebre vols pro­ce­dents de països que no for­men part de l’espai Schen­gen, com poden ser el Regne Unit, Irlanda o Rússia. Són tres mer­cats que en altres moments havien estat molt interes­sants per a la tem­po­rada d’esquí. Tot depèn que s’hi posi un punt de con­trol de poli­cia.

A més a més, la Gene­ra­li­tat té pre­vist lici­tar abans que acabi aquest 2024 el ser­vei de com­bus­ti­ble de pressió, per pro­veir vols de llarga distància des de l’aero­port. Això per­me­tria posar en marxa la prova pilot del vol a París, tot i que la Secre­ta­ria d’Estat de Tran­sició Energètica, Trans­ports i Mobi­li­tat de moment no s’ha fixat cap ter­mini i està cen­trada en les rutes que ja ope­ren, com són la de Madrid i la de Palma de Mallorca, que tor­narà a la tar­dor. En ser distàncies cur­tes, aques­tes línies no neces­si­ten aquest sis­tema de ser­vei de com­bus­ti­ble. També a curt ter­mini es dis­po­sarà de dos edi­fi­cis nous i fins a nou han­gars. Es pre­veu engran­dir la zona d’apar­ca­ment, vist l’aug­ment del nom­bre de pas­sat­gers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia