Opinió

TantXTant

Les empreses també tenen arrels

Mai s’hauria d’amagar, com fan algunes, la catalanitat de les empreses, un atribut envejable

El sis­tema empre­sa­rial no es guia per cri­te­ris dife­rents dels que marca el sen­tit de la seva existència, és a dir, satis­fer neces­si­tats del mer­cat a canvi de l’obtenció de bene­fi­cis. Natu­ral­ment, sub­jec­tes a les nor­ma­ti­ves que afec­ten la seva acti­vi­tat (labo­ral, medi­am­bi­en­tal, sanitària, fis­cal, etc...), però el nord són els bene­fi­cis o l’aug­ment de valor de l’empresa. Una de les vies per acon­se­guir els objec­tius és l’aug­ment de la pro­duc­ti­vi­tat, un objec­tiu que avui com­par­teix pràcti­ca­ment tota la comu­ni­tat empre­sa­rial tal com ens ho recor­den totes les patro­nals i asso­ci­a­ci­ons empre­sa­ri­als sig­ni­fi­ca­ti­ves.

Al cos­tat d’aquest objec­tiu tan mate­rial, podria sem­blar que els empre­sa­ris no tenen ànima. Però sí que en tenen, i s’expressa entre altres vies a través de les empre­ses. Un exem­ple el tenim en l’arre­la­ment ter­ri­to­rial, en el fet d’estar inte­gra­des no només en l’eco­no­mia del seu entorn (on hi tenen proveïdors i cli­ents), sinó també en la soci­e­tat, en la cul­tura local, en les ins­ti­tu­ci­ons que els envol­ten.

El com­promís amb l’entorn, amb lloc d’ori­gen o d’aco­llida (per les empre­ses que venen de fora), hau­ria de for­mar part d’aquesta dimensió que va més enllà dels bene­fi­cis, que és la “res­pon­sa­bi­li­tat social cor­po­ra­tiva”. Igual que les per­so­nes, que estan arre­la­des en un ter­ri­tori i en una cul­tura, les empre­ses també hau­rien de tenir el seu sen­ti­ment de per­ti­nença i d’arre­la­ment. Apli­cat a Cata­lu­nya, això tin­dria expres­si­ons com ara: 1) el retorn de les seus soci­als que van mar­xar, sense neces­si­tats d’estímuls, sen­zi­lla­ment com un acte natu­ral tor­nar a casa, als orígens; 2) mai s’hau­ria d’ama­gar, com fan algu­nes, la cata­la­ni­tat de les empre­ses, un atri­but enve­ja­ble que ve de la història, del saber fer, de la pro­fes­si­o­na­li­tat; 3) tal com ja fan mol­tes empre­ses, la comu­ni­cació en el mer­cat català (lloc web, eti­que­tatge de pro­duc­tes, reto­lació dels esta­bli­ments, atenció al cli­ent...) s’hau­ria de fer amb tota natu­ra­li­tat, en els dos idi­o­mes ofi­ci­als.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia