Articles

Els reptes de l’educació a Catalunya

Amb un arti­cle del pre­si­dent de la Fede­ració de Movi­ments de Reno­vació Pedagògica, Ricard Ayme­rich, ence­tem avui un debat sobre edu­cació amb opi­ni­ons d’experts, docents, mem­bres d’asso­ci­a­ci­ons pedagògiques, ges­tors i repre­sen­tants d’asso­ci­a­ci­ons de pares i mares. Com ja vam fer en el seu moment amb la sèrie d’arti­cles Cap on va Cata­lu­nya? i, després, amb la sèrie de repor­tat­ges de Fran­cesc Puig­pe­lat L’ús social de la llen­gua cata­lana, volem ara endin­sar-nos en el que és pos­si­ble­ment el prin­ci­pal repte que hem d’afron­tar com a país. Amb l’edu­cació no ens hi juguem només el futur de cadas­cun dels nos­tres fills.

A través de les esco­les i del pro­grama edu­ca­tiu estem, ara ja, dibui­xant el cro­quis de la soci­e­tat que tin­drem demà. Deci­dim si volem apos­tar per l’eco­no­mia del conei­xe­ment o ens con­for­mem a que­dar arra­co­nats en un món cada cop més des­a­fi­ant tec­nològica­ment. Deci­dim els valors que volem que regei­xin la vida de la nos­tra comu­ni­tat: si anem cap a una soci­e­tat de gue­tos o d’inte­gració dels dife­rents col·lec­tius. La dis­ci­plina, l’esforç, la soli­da­ri­tat, el res­pecte per l’estudi i el valor del mèrit, ¿aquests con­cep­tes for­men part del nos­tre full de ruta edu­ca­tiu? Les pre­gun­tes ja les conei­xem, però les res­pos­tes són més difícils d’arti­cu­lar. Només hi ha una­ni­mi­tat en la diagnosi: tenim un pro­blema, i no està clara la manera de sor­tir-ne.

Totes les alar­mes han sal­tat amb les qua­li­fi­ca­ci­ons de l’informe PISA, les valo­ra­ci­ons de la Fun­dació Jaume Bofill i, ara també, amb la vaga con­vo­cada pels sin­di­cats per al pro­per 13 de novem­bre. Al debat sobre el model edu­ca­tiu i la qua­li­tat s’hi afe­geix ara la demanda de millo­res en el ter­reny labo­ral i de més recur­sos. Les notícies que contínua­ment ens arri­ben de satu­ració en algu­nes aules i de les difi­cul­tats dels mes­tres per ges­ti­o­nar l’allau d’alum­nes nou­vin­guts, no són gens enco­rat­ja­do­res. En qual­se­vol cas, en les pro­pe­res set­ma­nes, a les pàgines de l’AVUI, podrem ana­lit­zar a fons, sense pres­ses i des de punts de vista molt dife­rents, quins són real­ment els prin­ci­pals rep­tes de l’edu­cació a Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.