Opinió

Tribuna

Material sensible

“Plana sovint el dubte de si allà on es tracten infants i joves, més enllà dels drets de la infància, hi ha sempre consciència que s’està tractant material sensible
“Cal considerar les persones com un tot, no com una parcialitat, i fer atenció emocional, física, racional i espiritual

Als anys vui­tanta, un nombrós grup d’infants i joves gaudíem d’uns dies de colònies en un indret idíl·lic per les Gui­lle­ries, a no gai­res quilòmetres de Sant Hilari Sacalm. Les cases de colònies encara no havien de patir amb tota la nor­ma­tiva que hau­rien d’ento­mar els anys poste­ri­ors. Els moni­tors i moni­to­res, amb la deguda for­mació i volun­tat, des­ti­na­ven uns dies de les seves vacan­ces a l’edu­cació en el lleure dels més joves. L’entorn ens resul­tava immi­llo­ra­ble: mun­ta­nya, bos­cos, rie­res, camps i camins que sem­bla­ven no aca­bar mai. En aques­tes con­di­ci­ons s’havia rea­lit­zat, abans de l’esclat de l’era digi­tal, un ano­me­nat taller de foto­gra­fia. Amb la reco­pi­lació d’ele­ments del nos­tre medi pri­vi­le­giat: fal­gue­res, orti­gues, flors o fulles com les de cas­ta­nyer i cire­rer, s’obte­nia una com­po­sició que, amb l’acu­rat procés de reve­latge, repro­duiríem a manera de foto­gra­fia. Era un procés molt deli­cat que tenia lloc en una sala fosca amb tot el mate­rial sen­si­ble neces­sari: pla­ques, cube­tes, paper fotogràfic i els líquids. Teníem molta cura de res­pec­tar les quan­ti­tats i els temps i anàvem amb molt de compte amb l’efecte de la llum en el mate­rial sen­si­ble. Els infants tractàvem el mate­rial amb la deli­ca­desa necessària i, a la vegada, fins i tot sense saber-ho, érem trac­tats com a mate­rial sen­si­ble pels moni­tors.

Som al 2025 i, lluny de l’entorn pri­vi­le­giat d’unes colònies d’estiu, plana sovint el dubte de si allà on es trac­ten infants i joves, més enllà dels drets de la infància, hi ha sem­pre consciència que s’està trac­tant mate­rial sen­si­ble al qual afecta no només la llum. Immer­sos en la soci­e­tat de la imme­di­a­tesa, la sobre­a­bundància de conei­xe­ment sense fil­tres de cap tipus, la tec­no­lo­gia, l’elogi de l’èxit fàcil i el mate­ri­a­lisme sense sen­tit, encara cal ser cons­ci­ents de la res­pon­sa­bi­li­tat afe­gida de trac­tar amb mate­rial sen­si­ble. Resulta difícil de creure que podem acon­se­guir la huma­ni­tat que volem només emmi­ra­llant-nos en les nos­tres capa­ci­tats. Fins i tot podem dub­tar de la nos­tra eficàcia en la trans­missió de valors. N’hi ha prou a trans­me­tre valors com el tre­ball, el sacri­fici o l’esforç? Segons com s’ori­en­tin, no poden esde­ve­nir con­tra­va­lors? Tre­ba­llar per acon­se­guir uns objec­tius que afa­vo­rei­xen unes per­so­nes però en per­ju­di­quen d’altres, sacri­fi­car-se per un mateix i pels pro­pers imme­di­ats, esforçar-se en el crei­xe­ment, l’apre­nen­tatge i el progrés per­so­nals sense con­si­de­rar els altres? Cal con­si­de­rar les per­so­nes com un tot, no com una par­ci­a­li­tat, i fer atenció emo­ci­o­nal, física, raci­o­nal i espi­ri­tual.

En un taller de foto­gra­fia es fa ús del mate­rial sen­si­ble per acon­se­guir reve­lar la imatge cap­tada. En alguna religió, com el cris­ti­a­nisme, reve­lar és un terme essen­cial. Déu no és el per­so­natge des­co­ne­gut i ter­ri­ble que con­tem­pla tot el que ha creat des de la llu­nya­nia. Déu és algú que es revela, que dona a conèixer la seva veri­tat, als homes i les dones, en el seu fill Jesús.

El papa Fran­cesc, en la seva encíclica La llum de la fe, ens diu que Jesús és l’expert en les coses de Déu. Perquè els homes i les dones neces­si­tem algú que sigui fia­ble i ens expli­qui Déu, i aquest no és altre que Jesús. El P. Pius-Ramon Tra­gan, monjo de Mont­ser­rat, i Mari­ne­lla Per­roni, en l’estudi sobre sant Joan, “A Déu, ningú no l’ha vist mai” (Jn 1,18). Una guia per a l’evan­geli de Joan, espe­ci­fi­quen que, efec­ti­va­ment, a Déu ningú no l’ha vist mai, ni el podrà veure. No obs­tant això, amb l’evan­geli de Joan, se’l pot tro­bar, perquè el Fill, Jesús, és qui l’ha reve­lat, qui ha donat a conèixer la seva veri­tat. Xavier Melloni, jesuïta, va publi­car el 2020 una obra sobre la vida de sant Ignasi, Èxode i èxtasi en Ignasi de Loiola. Una apro­xi­mació a la seva auto­bi­o­gra­fia. Melloni par­teix de la neces­si­tat de referències arquetípiques en què es puguin veure vives i amb sen­tit les vir­tuts en les quals cre­iem i que, a la vegada, ens donen vida. Amb sant Ignasi com a referència, ens fem cons­ci­ents que només al final de les nos­tres vides, no men­tre fem el recor­re­gut, se’ns reve­larà el sen­tit del caos en el qual ens pen­sem viure. El papa Fran­cesc, Pius-Ramon Tra­gan, Mari­ne­lla Per­roni i Xavier Melloni són qua­tre per­so­na­li­tats que apro­pen la gent al Déu que es revela. Són qua­tre mane­res, estils o vies dife­rents que plan­te­gen la neces­si­tat de des­vet­llar sen­si­bi­li­tats. Tots qua­tre dins de la pro­posta cris­ti­ana per des­co­brir en la huma­ni­tat una vida amb sen­tit. Amb uns homes i unes dones que, mal­grat no ser infal·libles, sabem que el que ens hi juguem és, ni més ni menys, que la nos­tra pròpia con­vivència i existència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia