Les Rodalies ferroviàries
Fa l’efecte que a Catalunya, si Rodalies passés a la Generalitat, el treballador de Renfe no vol pertànyer als FGC. El 7 de novembre del 2023 els sindicats de Renfe i Adif convocaren cinc dies de vaga contra l’acord per al traspàs de Rodalies a la Generalitat. I ara hi tornem a ser. No ens enganyem. Portar el funcionament d’una empresa a 600 km de distància no sempre implica trobar-hi el desllorigador. Això té solució: sempre restarien ací menestrals de la companyia estatal per als trens que surten i arriben de la península celtibèrica i de l’estranger. La resta substituiria els ferroviaris que es jubilessin d’ençà Faió (Ribera d’Ebre - Aragó), Tamarit de Llitera - El Torricó (Llitera - Aragó) i Vinaròs (Baix Maestrat). Amb les dificultats que hi ha per trobar feina! I, si es creen els Estats Units d’Espanya (sembla que ens encaminem envers un federalisme), què farien tals productors? Amb els EU d’Espanya, molt més adient que comissions mixtes d’embocaments diferencials, la Generalitat dirigiria les Rodalies, els trens estatals ja catalans i fins i tot els AVE Avant no sols de Barcelona a Lleida, sinó també els Perpinyà / Figueres - Lleida amb aturada, entre altres, a Vilafranca del Penedès amb estació construïda fa anys sense servei.