Opinió

Tribuna

Tothom al Res.cat

“Culpabilitzar els parlants de la situació lingüística actual, quan no s’ha legislat mai en el terreny laboral i s’ha focalitzat només en l’escola –i ja hem anat veient com–, diria que és fer trampa
“No tenir fermesa per no generar conflictes no fa altra cosa que degradar la situació i n’acaba provocant de més grossos

El prop­pas­sat 19 de febrer es va donar a conèixer el resul­tat de l’Enquesta d’usos lingüístics de la població del 2023. No podem dir que el resul­tat hagi sorprès els qui estem atents a la salut de la llen­gua en el nos­tre dia a dia, però amb encert s’han fet sal­tar alar­mes. Ja era hora!

Uns dies després, el 4 de març, TV3 sor­tia al Res.​cat del català amb un Sense ficció en el qual hi havia un munt de con­vi­dats, molts d’ells bons conei­xe­dors de la situ­ació però que, pre­ci­sa­ment per l’interès a sen­tir-los ana­lit­zar la situ­ació lingüística actual, merei­xien par­lar de manera dis­tesa, no només anar-se aixe­cant del banc i dir un parell de cose­tes, prèvia­ment pac­ta­des. L’atzar va voler que l’endemà i l’altre, fes tres anys de la mort de dues per­so­nes que han estat sig­ni­fi­ca­ti­ves i con­tri­bu­ents actius en la pre­ser­vació de la nos­tra llen­gua. Em refe­reixo a Miquel Stru­bell, soci­o­lingüista, incan­sa­ble acti­vista per la llen­gua i per l’auto­de­ter­mi­nació de la nos­tra nació. I a Pau Riba, poeta i músic. I cadascú des de la seva faceta, i des de fa dècades, aler­ta­ven d’una situ­ació que ara no pot fer res més que entris­tir-nos encara més i dema­nar volun­tat deci­dida per rever­tir-la.

Torno a TV3 i al pro­grama res.​catador, que en tot moment va tenir un to posi­tiu, ama­ble i que, sim­pli­fi­cant molt, va voler venir-nos a dir que som els par­lants els qui sal­va­rem la llen­gua, que en cap cas l’hem de can­viar davant d’un par­lant forà. L’altra gran con­clusió per expli­car la situ­ació va ser el tema de la immi­gració, sobre­tot la que té el cas­tellà com a llen­gua pròpia. No m’hi ficaré, perquè no és pas el lloc. Sí, però, que vol­dria comen­tar tot allò que en tot moment, en un pro­grama de to manyac, es va evi­tar, i que podria ser la pri­mera pedra per enca­rar el pro­blema.

Mai no es va expli­car que els par­lants cata­lans hem estat cas­ti­gats per l’ús de la llen­gua, ja sigui pro­hi­bint-nos-la, menys­pre­ant-la com a llen­gua de segona, ator­gant-li només usos pri­vats o fami­li­ars, fins dient-nos que par­lar en català davant un par­lant estran­ger és de mala edu­cació. Par­lar-li en cas­tellà, en canvi, no. Tot això cala en l’ima­gi­nari i com­porta con­duc­tes com la que ara sem­bla que ja no toca. Però en cap cas no se’n pot fer retret als cata­la­no­par­lants.

Com m’hau­ria agra­dat que es tractés la situ­ació de la nos­tra llen­gua, que viu enmig de dues llengües molt més pode­ro­ses, amb un estat al dar­rere, i que tenen com­por­ta­ments deci­di­da­ment impe­ri­a­lis­tes. Llengües que fan tot el que poden per escla­far les que cre­uen que no els repre­sen­ten. Només cal repas­sar el cas del bretó, l’occità, el català a França, amb ingerències i pro­hi­bi­ci­ons encara avui. Si par­lem de l’Estat espa­nyol, plu­ri­lingüe en essència, només s’hi poten­cia i es defensa amb les dents una llen­gua, la de l’Estat.

Com m’agra­da­ria que als mit­jans no escrits, quan algun pro­fes­si­o­nal entre­vistés per­so­nes no cata­la­no­par­lants, no canviés de llen­gua sis­temàtica­ment, perquè aquest model és el que es fixa. O que tin­gues­sin ter­tu­li­ans i pre­sen­ta­dors amb un bon conei­xe­ment de la llen­gua. Cul­pa­bi­lit­zar els par­lants del pro­blema, quan no s’ha legis­lat mai en el ter­reny labo­ral i s’ha foca­lit­zat només en l’escola –i ja hem anat veient com–, diria que és fer trampa. El món de l’empresa òbvi­a­ment al pro­grama també hi era repre­sen­tat. M’estal­vio el comen­tari.

Durant dècades hem dit i repe­tit de manera cofoia que teníem un model d’immersió lingüística enve­ja­ble, digne de ser copiat arreu. L’escola és essen­cial, perquè garan­teix als par­lants la pos­si­bi­li­tat d’emprar la llen­gua, ja que si el nos­tre inter­lo­cu­tor ha estat esco­la­rit­zat, com a mínim no ens podrà etzi­bar un “No te enti­endo!” L’escola, però, no pot assu­mir tota la càrrega. La llen­gua per­tany a tots els esta­ments d’una comu­ni­tat. Si només poten­ciem un seg­ment, ens fem automàtica­ment més vul­ne­ra­bles. Vul­guem recor­dar la fixació de C’s d’ata­car la llen­gua a l’escola. I d’aquí totes les pro­hi­bi­ci­ons, decrets i altres falòrnies que n’han vin­gut.

La llen­gua és el pilar d’una cul­tura i el poder se n’ha de fer res­pon­sa­ble, legis­lant i fent com­plir en tots els àmbits. No tenir fer­mesa per no gene­rar con­flic­tes no fa altra cosa que degra­dar la situ­ació i n’acaba pro­vo­cant de més gros­sos. Torno a Pau Riba i al final de la seva cançó Aco­rar: “Les parau­les diuen qui som, com vivim, què valo­rem i què menys­preem. Expli­quen el nos­tre món (…). És la paraula l’ànima d’un poble.” El moment és greu!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia