Articles

Renfe i Adif, una vaga inaudita

Editorial

A pro­posta del comitè d’empresa de Renfe, els sin­di­cats amb repre­sen­tació en la com­pa­nyia i els d’Adif –ope­ra­dora fer­roviària– han con­vo­cat una vaga con­tra el traspàs del ser­vei de Roda­lies "a les auto­no­mies".

La pro­testa afec­tarà tots els ser­veis i es farà efec­tiva els dies 25 i 26 de setem­bre i 1, 2, 11 i 15 d’octu­bre. Aques­tes dues jor­na­des coin­ci­di­ran amb l’ope­ració sor­tida i el retorn del pont del Pilar. Per jus­ti­fi­car la decisió, els sin­di­cats al·leguen que l’actual estruc­tura dels ser­vei "és millor en qua­li­tat, eficiència i segu­re­tat" si s’opera de manera "solidària".

Les afir­ma­ci­ons i els con­cep­tes d’aquesta nota són inau­dits. ¿Els tre­ba­lla­dors de Renfe i Adif a Cata­lu­nya es pen­sen que pres­ten un ser­vei "de qua­li­tat, eficaç i segur"? ¿Con­si­de­ren, a més, que la cen­tra­lit­zació abso­luta de les dues com­pa­nyies és "solidària"? "Solidària" amb qui? No deu ser pas amb els usu­a­ris, que han hagut de patir durant dècades, i encara més en els dar­rers anys, tota mena d’exces­sos, d’ine­ficàcia i d’inse­gu­re­tat en un ser­vei que ha arri­bat a un extrem de cala­mi­tat ini­gua­la­ble en cap país del nos­tre entorn.

Renfe va néixer l’any 1942 com a con­seqüència directa de la men­ta­li­tat del nou règim apli­cada al fer­ro­car­ril. Una men­ta­li­tat auto­ritària que rei­vin­di­cava l’estruc­tura radial de les comu­ni­ca­ci­ons penin­su­lars. Amb cen­tre abso­lut a Madrid. Sovint, en con­tra dels flu­xos de trànsit i de l’oro­gra­fia més estricta. L’empresa va anar acu­mu­lant durant dècades tots els vicis dels ser­veis públics del fran­quisme, que ha arros­se­gat fins ara. Pre­potència, ine­ficàcia, dis­plicència, cor­po­ra­ti­visme, pri­vi­le­gis...

Tot això és la "soli­da­ri­tat" a què ara apel·len els seus tre­ba­lla­dors. Quan, per cert, aquests sin­di­cats s’han soli­da­rit­zat amb els soferts usu­a­ris cata­lans, que han hagut de patir tota mena de cala­mi­tats en els dar­rers mesos? La con­vo­catòria dels sin­di­cats de Renfe i Adif hau­ria d’obte­nir el rebuig més con­tun­dent dels usu­a­ris de la com­pa­nyia a Cata­lu­nya.

També els sin­di­cats cata­lans majo­ri­a­ris –Comis­si­ons Obre­res i UGT– hau­rien de pren­dre part per una trans­ferència que dig­ni­fi­ca­ria final­ment el ser­vei. El cor­po­ra­ti­visme més inso­li­dari i més uni­ta­rista s’ha revol­tat con­tra l’única decisió que pot com­por­tar la raci­o­na­lit­zació d’una dei­xa­lla del fran­quisme.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.