Opinió

Tribuna

Adolescència i educació

“L’impacte de l’estrena de la minisèrie ‘Adolescence’ ha provocat força reaccions, sobretot entre els que, d’una manera o altra, es relacionen amb els adolescents
“Podem endegar molts projectes de renovació pedagògica, però el repte majúscul que tenen els centres educatius és el de tenir cura del benestar emocional dels alumnes

L’impacte de la recent estrena de la minisèrie Ado­les­cence en una cone­guda pla­ta­forma ha pro­vo­cat força reac­ci­ons entre els seus espec­ta­dors, sobre­tot als que, d’una manera o altra, es rela­ci­o­nen amb els ado­les­cents, ja siguin pro­ge­ni­tors, pro­fes­si­o­nals diver­sos i edu­ca­dors. En el cas dels docents, sens dubte el segon capítol de la sèrie ens inter­pel·la de forma espe­cial, donat que retrata l’escola de secundària de la qual són alum­nes la víctima i l’agres­sor del cas d’assas­si­nat que narra la història.

Els dos agents de poli­cia que visi­ten el cen­tre rea­lit­zen un seguit d’entre­vis­tes a alum­nes així com entra­des a dife­rents clas­ses per sol·lici­tar infor­mació sobre el cas. El recor­re­gut pel cen­tre, els diàlegs que es pro­du­ei­xen i les impres­si­ons de la vida esco­lar que es dei­xen entre­veure són, no per reco­nei­xi­bles en part també en el nos­tre con­text, menys inqui­e­tants o fins i tot alar­mants. Es cons­tata que la vida esco­lar ins­ti­tu­ci­o­nal i que la relació entre alum­nat i pro­fes­so­rat trans­corre en un pla total­ment aliè a una altra rea­li­tat més pro­funda entre els ado­les­cents, on les seves vides, inqui­e­tuds, temors, rols sexu­als, rela­ci­ons de poder, d’asset­ja­ment o sub­missió..., són pos­si­bles gràcies a deter­mi­nada xarxa social que amb els seus codis interns i lluny de la inter­pre­tació dels adults, esde­ve­nen una tera­nyina que con­di­ci­ona ple­na­ment els com­por­ta­ments dels ado­les­cents.

Davant d’aquesta rea­li­tat soter­rada tant docents, com pares i fami­li­ars, viuen total­ment ali­ens a l’impacte pro­fund que, a nivell emo­ci­o­nal, iden­ti­tari i social, els mis­sat­ges a les xar­xes exer­cei­xen sobre el com­por­ta­ment i l’ima­gi­nari dels ado­les­cents que, evi­dent­ment, reper­cu­tei­xen en el seus com­por­ta­ments i acti­tuds davant dels edu­ca­dors i fami­li­ars. Els docents són pre­sen­tats a la sèrie incapaços d’exer­cir cap auto­ri­tat moral, donat que bas­cu­len sob­ta­da­ment entre l’ama­bi­li­tat i l’apro­pa­ment com­pren­siu fins al crit histèric i el com­por­ta­ment auto­ri­tari; o des de la impotència al tro­bar-se superats per la situ­ació fins al fàcil recurs didàctic de posar vídeos a classe per evi­tar ges­ti­o­nar la com­ple­xi­tat. Sens dubte que aquesta imatge pro­jec­tada al film és la que bus­quen els pro­duc­tors de la sèrie per a pro­vo­car deter­mi­na­des reac­ci­ons a l’espec­ta­dor. Desit­gem que no siguin molts els cen­tres o docents de casa nos­tra que hagin pogut veure-s’hi iden­ti­fi­cats.

Resulta molt sig­ni­fi­ca­tiu el paper d’un docent com a tutor quan men­ci­ona no conèixer prou els alum­nes tot defu­gint qual­se­vol res­pon­sa­bi­li­tat en el cas. I aquest és, al nos­tre enten­dre, un ele­ment cab­dal. Qui i quan, en els nos­tres cen­tres, es dedica a conèixer a fons cada alumne, les seves cir­cumstàncies, el seu entorn, els seus anhels i propòsits, les seves inqui­e­tuds i temors? I, sobre­tot, qui obvia conèixer l’alumne per pas­sar a interes­sar-se per conèixer la per­sona, el noi i noia con­crets, en la seva vida emo­ci­o­nal, rela­ci­o­nal i pro­jec­tiva de futur? La ser­gent que visita l’escola al final del recor­re­gut mani­festa que els alum­nes l’únic que bus­quen és sen­tir-se bé amb ells matei­xos. Però qui es pre­o­cupa perquè se sen­tin bé? Als nos­tres cen­tres edu­ca­tius, qui tre­ba­lla, com a pri­o­ri­tat edu­ca­tiva, l’auto­es­tima, l’auto­co­nei­xe­ment i la segu­re­tat afec­tiva, emo­ci­o­nal i cog­ni­tiva de cada alumne que tenim a les aules? Podem ende­gar molts pro­jec­tes de reno­vació pedagògica, però el reque­ri­ment més impor­tant i, per tant, el repte majúscul, que ja tenen en el pre­sent i que encara tin­dran més en el futur els cen­tres edu­ca­tius, serà el de tenir cura del benes­tar emo­ci­o­nal i social dels nos­tres ado­les­cents (també dels nos­tres infants).

Ens calen pro­fes­si­o­nals que puguin tuto­rit­zar els alum­nes a par­tir d’una pre­pa­ració espe­ci­a­lit­zada per a l’exer­cici de la funció tuto­rial i ori­en­ta­dora, indi­vi­dual i gru­pal, amb la dedi­cació horària que per­meti el segui­ment meti­culós i sis­temàtic de cada noi i noia, així com del clima rela­ci­o­nal de cada grup classe. Inver­tir en l’espe­ci­a­lit­zació tuto­rial i d’acom­pa­nya­ment i ori­en­tació edu­ca­tiva hau­ria de ser la pri­mera pri­o­ri­tat en edu­cació, no sigui que posant tot l’èmfasi en la millora dels resul­tats acadèmics –que convé que millo­rin sens dubte– con­ti­nuem esde­ve­nint cecs i sords a les rea­li­tats soter­ra­des que, via xar­xes soci­als, con­di­ci­o­nen les vides dels nos­tres ado­les­cents, també els seus resul­tats esco­lars i, més greu, posant en perill la seva salut física, men­tal, afec­tiva i rela­ci­o­nal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia