Opinió

Som 10 milions

Ara en fa quaranta anys

Al darrer quart del segle passat el castigat entorn metropolità exigia un nou paradigma, que només es feia possible amb l’activisme veïnal

Quan la mort del dic­ta­dor obria camins de rege­ne­ració democràtica l’entorn metro­po­lità pre­sen­tava les carències d’unes ciu­tats fetes del no-res, amb man­can­ces urbanísti­ques i soci­als fruit del crei­xe­ment desor­de­nat i l’acció de cob­di­ci­o­sos pro­mo­tors. El Bar­ce­lonès Nord en fou un dels dam­ni­fi­cats i exi­gia a crits la reor­de­nació de les seves cos­tu­res. La lluita pel futur davant tot el des­ga­vell del pas­sat.

El barri de Pomar era un nucli urbà nou. For­mat a par­tir d’un pro­jecte de blocs de pro­moció pública des­ti­nat a ocu­par la pro­lon­gació de Cal Comte, una zona agrícola dedi­cada a vinya i cere­als, i orde­nada el 1967 per l’Obra Sin­di­cal del Hogar. El 1972 es finia el con­junt de 2.000 habi­tat­ges, pen­sats per donar cabuda a 10.000 per­so­nes, majo­ritària­ment bar­ra­quis­tes de Montjuïc. Nai­xia un barri aïllat, neces­si­tat de ser­veis i equi­pa­ments, quan els matei­xos pro­mo­tors es desen­ten­gue­ren de cobrir els mínims.

La història cas­tigà els ini­cis del barri, amb pro­ble­mes d’ina­dap­tació, atur (35%), delinqüència i dro­go­ad­dicció i amb l’estigma d’haver aco­llit el cine­asta José Anto­nio de la Loma per fil­mar-hi Per­ros calle­je­ros. Però les difi­cul­tats també ser­vi­ren per tre­nar un fort com­po­nent veïnal, amb el pro­ta­go­nisme del PSUC i d’un irre­pe­ti­ble grup de cape­llans pro­gres­sis­tes (Tor­re­lla, Pujol, Cua­drench, Cubi­llas). Calia pres­ti­giar el barri i es feu amb encert des d’una pers­pec­tiva obrera i rei­vin­di­ca­tiva.

Del con­junt de llui­tes veïnals, fa qua­ranta anys de la més famosa, aque­lla que posà el nom de Pomar al cen­tre dels infor­ma­tius de l’època. Tot vingué de la reor­de­nació del trans­port públic de Bada­lona, quan l’arri­bada del metro canvià hora­ris i recor­re­guts de les línies d’auto­bu­sos. Se supri­mien les dar­re­res para­des que arri­ba­ven al barri i es dei­xava de fer ser­vei noc­turn, men­tre un nou autobús que sor­tia de l’estació del metro obli­gava a pagar doble tiquet per des­plaçar-se al barri en un exigu horari. El des­ga­vell portà a la pro­testa.

Era un dels pri­mers dies de l’abril del 1985 quan Rosa Luna pujà a un autobús al cen­tre de la ciu­tat. Ho feu amb la mà a la but­xaca (algú pensà que hi por­tava una arma) i digué al xofer: “Vinga, cap a Pomar.” Sense cap resistència l’auto­car enfilà cap a una espla­nada davant l’església de Sant Sebastià. Era un camí sense retorn i les dones de Pomar esta­ven deci­di­des a no renun­ciar a res. En una quin­zena de dies s’acu­mu­la­ren catorze auto­bu­sos en aquell apar­ca­ment impro­vi­sat.

A l’església hi havia assem­blees per­ma­nents i uns torns de vigilància escor­ta­ven els cot­xes segres­tats. S’esta­bli­ren nego­ci­a­ci­ons a diver­ses ban­des, quan el con­flicte obert a la ciu­tat entre el PSC-PSOE, que osten­tava l’alcal­dia, i el PSUC posava més bas­tons a les rodes. El cas de Pomar obria els infor­ma­tius. Tot portà a l’ocu­pació del barri per gent uni­for­mada (es digué que arribà a 500 poli­cies) i l’atac mas­siu la nit del 3 de maig. Els auto­bu­sos foren alli­be­rats però la nego­ci­ació no tingué atu­ra­dor i una set­mana després s’apro­vava un nou ser­vei de trans­port segons les neces­si­tats. La mobi­lit­zació ciu­ta­dana havia tri­om­fat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia