Editorial

Rodalies i el desastre del servei ferroviari

La diagnosi que els grups van fer ahir al Par­la­ment en el ple monogràfic sobre el trans­port fer­ro­vi­ari a Cata­lu­nya és coin­ci­dent amb la que fa anys fan els usu­a­ris: Roda­lies és un infern. I també hi ha acord en les cau­ses que ho pro­vo­quen: els anys de desin­versió per part de Renfe i els governs espa­nyols –soci­a­lis­tes i del PP– a la xarxa cata­lana. En el que ja no hi ha tant con­sens és en la solució. El pre­si­dent Sal­va­dor Illa i la con­se­llera Sílvia Pane­que dema­nen temps per exe­cu­tar un munt d’acci­ons en una infra­es­truc­tura obso­leta i que, avui, no garan­teix els estàndards mínims d’un ser­vei públic. I el vot de con­fiança se’ls ha de con­ce­dir quan fa poc més de mig any que són al govern i els greu­ges s’arros­se­guen des de fa anys. La desin­versió esta­tal ha estat pre­me­di­tada i ha afec­tat tot els àmbits del ser­vei: des de vies úniques fins a túnels col·lap­sats, falta de maqui­nis­tes i de mecànics per fer el man­te­ni­ment o una quarta part dels com­bois fora de ser­vei. Han estat anys de desídia i és ingenu espe­rar un canvi sig­ni­fi­ca­tiu en un ter­mini imme­diat. En el fons, els motius pels quals dia sí i dia també hi ha incidències són el que menys pre­o­cupa els usu­a­ris. El que els ciu­ta­dans recla­men tenir garan­tit és que podran arri­bar a lloc a l’hora pre­vista i que, si no és pos­si­ble, rebran la infor­mació opor­tuna per bus­car alter­na­ti­ves.

El pro­blema de Roda­lies no és un pro­blema de Cata­lu­nya sinó de l’Estat. El trans­port fer­ro­vi­ari és un motor econòmic que con­necta amb França i el traspàs que s’ha tan­cat amb el govern espa­nyol, tot i que és un pas, no és com­plet. Men­tre hi seguei­xin inter­ve­nint empre­ses com ara Adif i Renfe o el mateix govern espa­nyol, la Gene­ra­li­tat no con­tro­larà total­ment un model de gestió amb el qual inci­dir de forma real en el ser­vei, ja que sem­pre haurà de con­sen­suar amb els ope­ra­dors. Sense un con­trol glo­bal de la infra­es­truc­tura fer­roviària es fa difícil deci­dir quina estratègia es vol apli­car a la xarxa cata­lana, amb el perill de seguir depe­nent del model radial pro­jec­tat durant el fran­quisme. Perquè, en el fons, del que s’ha de par­lar és de solu­ci­ons per al pre­sent però també de qui­nes Roda­lies volem en el futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia