Articles

Cal millorar la nostra herència urbana

pensant en el futur

Cercant la ciutat ideal

“Resulta clara la recepta teòrica, és a dir, conjugar les bondats de la ciutat complexa i equipada i els avantatges de les qualitats mediambientals de les urbanitzacions.”

És impor­tant ima­gi­nar un ideal mal­grat que és impos­si­ble por­tar-lo a la rea­li­tat, encara que no sigui al cent per cent. I ho és perquè ens marca una fita que espe­rona a inten­tar apro­xi­mar-nos-hi el més pos­si­ble. Ens asse­nyala el vec­tor de l'excel·lència

Es pot plan­te­jar una ciu­tat modèlica si aga­fem dues rea­li­tats exis­tents i les com­bi­nem ade­qua­da­ment. S'ha d'ana­lit­zar una ciu­tat gran tri­ant els sec­tors de major qua­li­tat urbana i qual­se­vol de les ano­me­na­des urba­nit­za­ci­ons que tant van pro­li­fe­rar a Cata­lu­nya. Aquests dos refe­rents tenen vir­tuts i defec­tes des de la pers­pec­tiva urbanística. No obs­tant, es dóna la curi­osa cir­cumstància que els avan­tat­ges i els incon­ve­ni­ents de la ciu­tat i de la urba­nit­zació són com­ple­men­ta­ris i això per­met esco­llir i ajun­tar el bo i millor de cadas­cuna d'elles i rebut­jar els seus aspec­tes nega­tius.

El con­cepte clàssic de ciu­tat crea com­ple­xi­tat, pri­o­ritza l'espai públic donant peu a la for­mació de llocs sig­ni­fi­ca­tius, far­cits d'estímuls visu­als i en els quals hi con­flu­ei­xen tot tipus de per­so­nes. Hi ha vida urbana. També, una gran vari­e­tat de ser­veis i equi­pa­ments que faci­li­ten el seu ús per part dels ciu­ta­dans. La cara fosca con­sis­teix en la insu­ficiència de parcs urbans que es con­tra­po­sin a l'arti­fi­ci­a­li­tat que carac­te­ritza la ciu­tat i, sobre­tot, l'exces­siva presència del cotxe que degrada osten­si­ble­ment l'ambi­ent urbà a causa del soroll, con­ta­mi­nació i perill que pro­voca i, a més, la gran invasió que fa de l'espai públic. Sovint es pri­o­rit­zen els vehi­cles en relació als via­nants. Bé, és pos­si­ble que el cotxe elèctric solu­ci­oni algun d'aquests pro­ble­mes.

Les urba­nit­za­ci­ons, per con­trast, ofe­rei­xen un ambi­ent net, silenciós i tran­quil i una relació directa amb un entorn de vege­tació (encara que no és, ben bé, el ple gaudi de la Natura). És, jus­ta­ment, el que neces­sita l'habi­tant de la ciu­tat con­ges­ti­o­nada i medi­am­bi­en­tal­ment degra­dada. Els incon­ve­ni­ents vénen d'ofe­rir un entorn enso­pit, tris­toi i car­rers desèrtics. Afe­gim-hi que són bar­ris dor­mi­tori de tal manera que no hi sol haver cap botiga ni cap altre equi­pa­ment. Els resi­dents han de tras­lla­dar-se en vehi­cle pri­vat fins al nucli urbà al qual per­ta­nyen o a una ciu­tat veïna per poder fer ús d'algun d'aquests ser­veis. L'agreu­jant és la tendència de con­ver­tir el que abans eren sego­nes residències en habi­tat­ges per­ma­nents.

Des­crit aquest pano­rama, resulta clara la recepta teòrica, és a dir, con­ju­gar les bon­dats de la ciu­tat com­plexa i equi­pada i els avan­tat­ges de les qua­li­tats medi­am­bi­en­tals de les urba­nit­za­ci­ons. Des del prag­ma­tisme, és millor par­tir de les con­di­ci­ons de la ciu­tat i trac­tar de mini­mit­zar els efec­tes per­ver­sos del cotxe i que l'espai públic sigui, veri­ta­ble­ment, el reialme del via­nant. A més a més, crear un autèntic sis­tema de parcs urbans (com­pac­tes i no line­als) din­tre de la trama urbana i con­nec­tats per pas­seigs. Tot això vol dir, entre d'altres coses, den­si­tats altes i una potent xarxa de trans­port públic però no sig­ni­fica pas obli­dar el cotxe sinó fer-ne el mínim ús pos­si­ble a l'inte­rior de la ciu­tat.

Ara bé, una cosa és apli­car aques­tes idees a la cons­trucció dels crei­xe­ments i una altra fer les cor­rec­ci­ons per­ti­nents en el si de la ciu­tat cons­truïda on les difi­cul­tats són mol­tes. És el gran repte: fer una cor­recta transacció entre la uto­pia i la rea­li­tat actual. En el fons, millo­rar la ciu­tat here­tada equi­val a actu­a­lit­zar la ciu­tat medi­terrània o impul­sar la nos­tra herència urbana cap al futur. Se'n diu ciu­tat pública.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.