El defensor del lector

el defensor del lector

No hem de veure més enllà del que es diu

Valga'm Déu, quin enre­nou que ha por­tat la notícia de les morts del cen­tre La Cari­tat d'Olot, a la Gar­rotxa. Han arri­bat car­tes al diari, m'han arri­bat cor­reus i comen­ta­ris per parar un tren, i tot­hom hi diu, i hi té dret, la seva. Una notícia te reper­cus­si­ons molt diver­ses segons si en són per­so­nes afec­ta­des o sim­ples lec­tors. Per això m'agra­da­ria par­lar-ne amb calma i sere­ni­tat.

D'entrada, dei­xeu-me dir que trobo abso­lu­ta­ment des­a­for­tu­nat el títol de por­tada de l'edició de Comar­ques Giro­ni­nes del dime­cres 1 de desem­bre, que deia: “L'infer­mer de la mort”. La veri­tat és que des de la direcció també ho reco­nei­xen, pot­ser no amb la con­tundència que ho dic jo. Em consta que es va dis­cu­tir molt si era bo o no, aquest títol, i hi va haver algu­nes opi­ni­ons que no hi esta­ven d'acord. És difícil dir si un títol és poc o massa sen­sa­ci­o­na­lista, però almenys per a mi amb aquest el diari en va fer un gra massa. Però hi ha un altre pro­blema, aquest crec que indis­cu­ti­ble, i és que el títol no era cert. El pre­sumpte autor de les morts de La Cari­tat no era infer­mer sinó un auxi­liar d'infer­me­ria. Una cosa ben dife­rent. Algú ho jus­ti­fica dient que era infer­mer en sen­tit ampli, ja que tenia cura dels avis de la residència. Però no, no era infer­mer, i l'han ves­sada. Tenen raó, per tant, totes les car­tes que han arri­bat al diari amb quei­xes d'aquest error, i entenc que els infer­mers titu­lats s'hagin sen­tit ofe­sos, com fins i tot ha mani­fes­tat al diari la pre­si­denta del Col·legi.

La Maria Àngels Mauné, de la Canya, m'envia un cor­reu molt llarg sobre aquest tema. Reco­neix que és una per­sona afec­tada pel cas –“conec pro­fes­si­o­nals que tre­ba­llen en aquest geriàtric i que són molt bons pro­fes­si­o­nals, i prou afec­tats que estan pels esde­ve­ni­ments, que només els falta lle­gir a El Punt el trac­ta­ment que es fa d'aquesta notícia”. I en el seu escrit diu més enda­vant: “Jo dema­na­ria –si algú m'escolta– rigor, infor­mació, però dei­xant de banda el sen­sa­ci­o­na­lisme. Ja n'hi ha en altres mit­jans. Voleu dir que cal a El Punt?”. Anem a pams, Maria Àngels. Una vegada més et reco­nec que el títol del dia 1 de desem­bre era sen­sa­ci­o­na­lista i, sobre­tot, equi­vo­cat. Estem d'acord. No crec, pel que he pogut esbri­nar, que el títol s'hagi vol­gut fer “a consciència per impac­tar més”, segons dius tu. He pas­sat anys i panys fent títols de por­tada en aquest i altres dia­ris en què he tre­ba­llat al llarg de la meva vida periodística, i et puc dir, amb tota cer­tesa, que molts els he encer­tat i en d'altres m'he pas­sat per més o per menys. No crec, per tant, que sigui un pro­blema de males inten­ci­ons per ven­dre més dia­ris, de mor­bo­si­tat, com dius tu.

Sense voler fer una lliçó de peri­o­disme, és evi­dent que les notícies s'han de saber ven­dre, els títols han de cri­dar l'atenció del lec­tor, i també cal tenir en compte que amb els títols no n'hi ha prou per conèixer bé la notícia. Tro­bar el punt just, que cridi l'atenció i no sigui sen­sa­ci­o­na­lista ni morbós, és una feina que només sap fer un bon pro­fes­si­o­nal. I, mal­grat tot, alguna vegada no l'encerta. Com un mes­tre en un moment deter­mi­nat no encerta el cor­rec­tiu per a un alumne, o un advo­cat o metge es
pot equi­vo­car en la manera de fer la feina. El que sí que m'agra­da­ria dir a la Maria Àngels és que El Punt en cap moment no ha vol­gut fer una opció sen­sa­ci­o­na­lista per ven­dre més dia­ris. Cosa que no vol dir que alguna vegada no es pugui pas­sar. En el teu escrit insis­tei­xes molt en l'error de la paraula infer­mer. Aquí sí que, com he dit al començament, no hi ha excu­ses. Podria dir allò que “qui no en remena no en trenca”, però no cal bus­car jus­ti­fi­ca­ci­ons, almenys segons la meva opinió.

La notícia ha impac­tat i molt, sobre­tot a la Gar­rotxa. Aquest és un altre
tema. Però no es podia ama­gar, era un fet prou greu perquè es des­taqués. El que sap greu, i amb això m'hi he tro­bat mol­tes vega­des, és que es tre­guin con­clu­si­ons més enllà del que hau­ria de pro­vo­car la mateixa infor­mació. La Cari­tat d'Olot és un cen­tre que ha demos­trat la seva pro­fes­si­o­na­li­tat al llarg de molts i molts anys. Encara que greu, el cas ha estat fruit d'una sola per­sona, que no jut­jaré perquè l'ésser humà és molt com­pli­cat, i per tant en cap moment ha de posar en dubte la pro­fes­si­o­na­li­tat de la gent que dedica hores i
més hores a aten­dre els resi­dents del cen­tre. La qua­li­tat del cen­tre, la prova l'acti­tud de la direcció.

En l'edició de Comar­ques Giro­ni­nes d'El Punt del dimarts dia 7 de desem­bre veiem unes decla­ra­ci­ons del direc­tor del cen­tre, que diu: “Enten­drem i com­pren­drem que ens denun­cieu i que feu l'acu­sació al jut­jat”. Una acti­tud que avala l'alt nivell humà de La Cari­tat. Per un error d'una per­sona, greu, no em can­saré de dir-ho, no es pot tirar per terra una tra­jectòria impe­ca­ble. I puc afir­mar amb tota segu­re­tat que El Punt ho té en compte i no aju­darà a crear pro­ble­mes ni al per­so­nal ni als resi­dents. tot al con­trari. Per això s'ha d'insis­tir que la infor­mació ha de ser veraç, tre­ba­llada i sem­pre bus­cant les fonts cor­rec­tes. I em sem­bla que El Punt, en aquest afer, ho ha fet. Tot i l'error d'un titu­lar de por­tada, ho reco­nei­xem.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.