L'escaire
Un mite dels 70
Si esmentem el nom de Maria Schneider, que ara ha mort a París als 58 anys, no cal dir el títol de la pel·lícula que la va fer cèlebre. El lector, sobretot si ja té alguns anys, probablement el sap. El nom de Schneider s'associa amb aquella pel·lícula que tant enrenou va provocar als primers anys 70. A més, si no és cinèfil i/o francès segurament tampoc no sabrà dir el títol de cap altra pel·lícula en què Schneider va intervenir. Per als de la seva generació, és a dir els nascuts als anys 50, l'actriu es va convertir en un mite de joventut amb una sola pel·lícula i, després, amb una vida complicada, que va transcórrer, en part, pel costat obscur i conflictiu de l'existència. Què tenia Schneider, enretirada, refugiada ja fa força anys, per generar aquesta atracció que s'ha tornat a demostrar en els articles, comentaris i reaccions que ha suscitat la seva mort? Semblava que Schneider volia que l'oblidessin, però ara s'ha vist que no havia estat oblidada. Tal vegada perquè, a Europa i per a la seva generació, va encarnar el mite de l'atracció fatal. És un mite masculí, nocturn, tèrbol i intens, en què el plaer es barreja amb el dolor i en què el final tràgic, per excés de passió, és una possibilitat sempre oberta i, segons com, una temptació desitjada, conscientment o no. Lluny de la sensatesa i del confort, és una aposta forta, amb plenitud de vida, però amb el risc de perdre-la en la jugada. Schneider va començar a construir-se el mite –potser involuntàriament– en aquella pel·lícula i després el va continuar i engrandir amb la seva vida particular i pública. Els seus admiradors ho van captar i l'han acompanyada fins al final, en el silenci i el record. En altres èpoques, la dona que encarnava aquest mite fumava amb broquet i duia guants fins més amunt del colze. Als anys 20, tot es concentrava en uns ulls enfonsats i enfosquits pel maquillatge. Schneider no va necessitar aquests recursos. Li servien els pantalons de campana i els cabells rinxolats, comuns a l'època, i una capacitat de provocació barrejada d'una aspra dolcesa.