Opinió

Que ningú s'oblidi de Facebook

Molts pre­fe­rim Twit­ter a Face­book. Té un aire com més intel·lec­tual... Ai! Però a la xarxa, com al capi­ta­lisme, gua­nya el més fort. Face­book té ja 600 mili­ons d'usu­a­ris, ingressa 2.000 mili­ons de dòlars l'any i con­ti­nua sent el rei a inter­net. L'experta en xar­xes soci­als Char­len Li, una de las 50 per­so­nes més influ­ents de Silli­con Valley, expli­cava fa poc a El País que la gent ja passa més temps a Face­book que a Goo­gle i al cor­reu. “L'impor­tant no és només el temps, sinó que Face­book serà el lloc on es pre­nen les deci­si­ons. Abans, quan volia deci­dir alguna cosa, bus­cava a Goo­gle; el pri­mer que faig ara és pre­gun­tar als meus amics a Face­book”. Per sort ella té 20.246 a Face­book i 53.435 a Twit­ter. Els polítics cata­lans, per tant, farien bé de no des­cui­dar la xarxa cre­ada per Mark Zucker­berg. En rea­li­tat la majo­ria de can­di­dats a les muni­ci­pals pre­fe­reix Face­book a Twit­ter. El pro­blema és que molts ciu­ta­dans també des­con­fien dels polítics a la xarxa: pri­mer, pen­sen que només la fan ser­vir “per estar de moda i opor­tu­nisme”, i després cre­uen que dar­rere el per­fil no hi ha el can­di­dat sinó el seu equip. En rebre aquesta crítica al Twit­ter, ahir Xavier Trias va res­pon­dre indig­nat: “Sóc pre­sent a les xar­xes soci­als des de molts anys abans d'elec­ci­ons i ho estaré després!”

Quan­ti­tat o qua­li­tat. És nor­mal que encara hi hagi dub­tes sobre si Face­book té alguna uti­li­tat o és sim­ple xafar­de­ria. Cal ser cons­ci­ents que la xarxa va arri­bar a l'Estat al 2007, és a dir, només fa qua­tre anys. Som, doncs, a les bece­ro­les. La Cata­lu­nya d'avui tam­poc és els Estats Units de l'èxit viral d'Obama al 2008. Som prin­ci­pi­ants i la nos­tra pri­mera errada a Face­book va ser pen­sar que més amics sig­ni­fica més èxit. Els polítics van fer una cursa per tenir més i més amics, com més millor, sense parar-se a pen­sar que l'impor­tant era a la can­to­nada. Si Face­book serà el lloc on la gent pren deci­si­ons cal ser molt fi en l'ús polític i en política cal convèncer, entrar al debat, argu­men­tar i con­tra-argu­men­tar amb els que et voten i els que no et voten. L'alcalde de Lleida, Àngel Ros (PSC), és un dels més actius a Face­book, on té més de 4.900 amics, però només el fa ser­vir per fer una llista d'actes. Quan els seus “amics” li pre­gun­ten, elo­gien o cri­ti­quen, no res­pon. Pro­ba­ble­ment cre­gui que no té temps, i és just pen­sar-ho. Però si algú al car­rer li pre­guntés per la des­a­pa­rició de la UE Lleida o per les crítiques al pre­go­ner de la festa major, s'hi atu­ra­ria per cor­te­sia tot i la pressa. No?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.