Articles

La formació no serveix per treballar?

Quan hom té el 20% d'atur i el doble d'atur juve­nil ja no valen excu­ses per rea­lit­zar una reforma forta del sis­tema de qua­li­fi­cació i for­mació pro­fes­si­o­nal. Com a pro­fes­si­o­nal de l'ense­nya­ment mitjà he tin­gut ocasió de conèixer diver­sos sis­te­mes de for­mació pro­fes­si­o­nal i d'ini­ciar experiències pio­ne­res de vin­cu­lació empresa-escola. En l'opo­sició vaig defen­sar sense èxit la neces­si­tat de modi­fi­car el sis­tema d'FP per acos­tar-lo al model inte­grat que tenia Euskadi. I final­ment el govern d'esquer­res va posar les bases per avançar cap als cen­tres inte­grats de for­mació pro­fes­si­o­nal. Es trac­tava de superar una divisió ine­fi­ci­ent entre la for­mació pro­fes­si­o­nal reglada a la qual s'acce­dia després de la ESO, la for­mació ocu­pa­ci­o­nal des­ti­nada als adults atu­rats i la for­mació con­ti­nu­ada per reci­clar tre­ba­lla­dors actius.

La len­ti­tud en l'avenç del model inte­grat ha estat exas­pe­rant per les resistències cor­po­ra­ti­ves dels titu­lars del negoci sepa­rat: con­se­lle­ria d'Edu­cació pel que fa l'FP reglada, con­se­lle­ria de Tre­ball pel que fa a l'ocu­pa­ci­o­nal i la plèiade d'enti­tats subro­ga­des que en mal­vi­uen i sin­di­cats i patro­nal, titu­lars dels fons de for­mació con­ti­nu­ada, la gestió dels quals deixa comis­si­ons, que han anat dava­llant en el temps pro­por­ci­o­nal­ment al nom­bre d'escàndols que van escla­tar entorn de fal­sos cur­sos. I aquí estem encara. Amb llarg camí per recórrer.

Però mirem més enllà. El pro­blema de fons de tot l'ense­nya­ment és que no par­teix de la base que les per­so­nes hau­rem de tre­ba­llar per gua­nyar-nos la vida i gene­rar pro­duc­tes o ser­veis nous. De vega­des fa la sen­sació que ense­nyem als alum­nes com si tots hagues­sin d'aca­bar essent pro­fes­sors. Una funció repro­duc­tiva cor­po­ra­tiva. I que quan es parla del món de l'empresa sal­ten les aler­tes de supo­sada pri­va­tit­zació. És evi­dent que hi ha uns ele­ments de for­mació humana inhe­rents a l'objec­tiu de l'escola. Però a par­tir de l'edat labo­ral han de tenir un pes majo­ri­tari els aspec­tes pro­fes­si­o­na­lit­za­dors. Fa poc, sor­tia una
entre­vista a un diri­gent empre­sa­rial ale­many que rela­ci­o­nava l'èxit del seu sis­tema econòmic amb el model edu­ca­tiu. Només cal veure les xifres: dels grans estats euro­peus, l'únic on la mit­jana d'atur juve­nil està per sota de la mit­jana d'atur adult és Ale­ma­nya. Això és soli­da­ri­tat de classe inter­ge­ne­ra­ci­o­nal. La for­mació dual ale­ma­nya com­par­teix escola i empresa des del pri­mer moment; fa que els alum­nes obli­gatòria­ment hagin de tenir un con­tracte amb una empresa i dedi­car la mei­tat de l'horari a cada cosa. Això per­met eli­mi­nar pràcti­ca­ment el fracàs esco­lar, acosta l'alumne i l'escola a la rea­li­tat empre­sa­rial. I els obliga tots dos a sin­to­nit­zar amb les neces­si­tats reals de la soci­e­tat. I quan dic empresa, que s'enten­gui que hi caben l'admi­nis­tració i les empre­ses públi­ques, on tre­ba­llen un per­cen­tatge alt d'assa­la­ri­ats.

En aquests moments de difi­cul­tats econòmiques estruc­tu­rals per tal d'aug­men­tar plan­ti­lles, no és el moment de fer la revo­lució pro­fes­si­o­na­lit­za­dora dels ense­nya­ments posto­bli­ga­to­ris? Aquest sis­tema a Ale­ma­nya l'estan este­nent també a les lli­cen­ci­a­tu­res i les engi­nye­ries. I em sem­bla bé. Un advo­cat, un químic, un geògraf o un psicòleg hau­rien d'apren­dre des de la rea­li­tat, oimés quan les uni­ver­si­tats i les empre­ses res­ten tan allu­nya­des. D'aquesta pro­miscuïtat en sor­ti­rien menys atu­rats, més bons pro­fes­si­o­nals i bas­tants més empre­ne­dors. Com és que tot­hom dóna per bo que una car­rera com la de mede­cina tin­gui una llarg calen­dari d'exer­cici pràctic i
això no s'admeti en les altres car­re­res? En diver­ses facul­tats de Cata­lu­nya, massa
poques encara, ja hi ha experiències de crei­xent pes de la pràctica en llocs de
tre­ball reals des del pri­mer curs de car­rera. Si a això hi afegíssim l'obli­ga­to­ri­e­tat de prac­ti­car pro­jec­tes empre­sa­ri­als o de recerca coo­pe­ra­tius i amb plans de via­bi­li­tat econòmica, estaríem posant les bases per sor­tir del forat i donar res­posta real a una part impor­tant de les cau­ses del males­tar i la indig­nació de joves amb estu­dis però
sense gens d'experiència labo­ral.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.