opinió
Cap a un nou model
ha de deixar en mans
de professionals i tècnics
la gestió del dia a dia
de l'Ajuntament
Arribats en aquest punt, dir que els ajuntaments viuen moments delicats no és descobrir res. Passada la mancança històrica d'un finançament local raonable i després de molts anys de vaques grasses gràcies a la bonança econòmica i a la febre de la construcció, ara les finances municipals no permeten gaires alegries. Els ingressos han caigut i les situacions heretades i consolidades no permeten anar gaire més enllà a l'hora de decidir les actuacions d'un equip de govern.
Ha arribat l'hora, per tant, d'avançar cap a un nou model d'ajuntament: facilitador, al servei dels ciutadans i que generi sensació de proximitat i complicitat en totes i cadascuna de les seves actuacions.
Un nou model que l'equip de govern de l'Ajuntament d'Olot basem en els següents eixos:
1. Un ajuntament capaç de facilitar la creació de riquesa, col·laborant en la implantació i el creixement de les empreses, que són les que ens trauran de la crisi, contribuint a l'economia productiva i a la generació de llocs de treball; és a dir, al creixement econòmic real.
2. Un ajuntament que afronti decididament canvis en la seva organització interna. Cal millorar l'eficiència de tota l'organització, modernitzar les seves estructures internes i aplicar criteris empresarials. S'ha de racionalitzar la despesa fixa, tallar els dèficits continuats i aprimar el deute. Només així serem capaços d'oferir, amb la major eficiència possible, aquells serveis imprescindibles per al benestar dels nostres conciutadans.
3. Un ajuntament capaç de generar una autèntica participació ciutadana, implicant en els quefers públics la millor gent que hi estigui disposada. És a dir, institucionalitzant la participació com a font de diàleg, d'arguments i de solucions tan consensuades com sigui possible, no només per a les forces polítiques, sinó també per als representants de la societat civil.
4. Un ajuntament que cuidi els detalls, que sàpiga i pugui mantenir les inversions fetes, conscient que ja no serà possible, durant molts anys, crear noves infraestructures. I, menys encara, mantenir-les. Que faci que la ciutat funcioni i que sigui còmode i agradable viure-hi.
Vull aprofundir mínimament en el punt número 2, l'organització interna de l'Ajuntament d'Olot, avui indispensable per aconseguir uns millors serveis per als ciutadans. Aquí és on dibuixem tres nivells:
1. El nivell polític. L'equip de govern.
Els regidors i regidores als quals la població ha fet confiança de manera majoritària. En aquest tret rauen les grans apostes de la ciutat per als pròxims anys. La responsabilitat els ha estat donada per la ciutadania, però aquesta ha de ser una tasca comuna. Pròximament, l'Ajuntament d'Olot posarà en marxa els consells ciutadans adscrits en les grans àrees de govern. Per escoltar-los, i perquè ajudin a encertar les decisions. L'equip de govern ha de concentrar la seva disponibilitat a tenir un coneixement notori de què passa a la ciutat, com respira la seva gent i quines són les seves preocupacions, com evolucionem com a ciutat en el marc de Catalunya, establir aliances amb qui calgui i defensar els nostres interessos allà on sigui oportú. El polític ha de transformar aquest coneixement en necessitats i ha de defugir convertir-se en un polític-gestor-tècnic. Ha de saber traslladar aquestes necessitats al següent nivell per a la seva execució.
2. El nivell executiu. La gerència i la direcció.
L'equip de govern ha de deixar en mans de professionals i tècnics la gestió del dia a dia de l'Ajuntament. Per això, ens calen persones preparades en el complex món de l'administració pública. Hem de saber potenciar els perfils professionals dels caps d'àrea de l'Ajuntament i dels directius dels organismes autònoms i participats. Que tinguin més capacitat per proposar iniciatives, més llibertat d'actuació per millorar la nostra administració i més autonomia per exercir les seves responsabilitats. Sempre amb l'objectiu de millorar els serveis cap als ciutadans.
El gerent i l'equip directiu han d'afinar en l'elaboració de propostes que responguin a la voluntat política del govern de la ciutat, i han d'aproximar totes les capacitats dels treballadors de l'Ajuntament per millorar-ne l'acció política.
3. L'atenció als ciutadans. El front office.
Són tots aquells treballadors municipals que estan en contacte amb els ciutadans. Els nostres clients. Aquí és on realment ens juguem la percepció que l'Ajuntament funciona. Començant per les formes, hem de ser una administració amable i amiga. I continuant per l'eficàcia en els tràmits, que no faci perdre el temps innecessàriament als nostres contribuents, aquells que paguen i que ens poden exigir que la màquina funcioni.
Aquest és el nostre model, que anirem desenvolupant en els pròxims mesos i que esperem que contribueixi a anar dibuixant un ajuntament d'acord amb els nous temps. El que ens reclamen els ciutadans i el que hem de saber construir per fer que l'administració local sigui el primer graó perquè la ciutadania recuperi la seva confiança cap a l'acció política.