Opinió

El debat fiscal

La nostra comunitat no sembla mostrar cap menysteniment contra qui eludeix impostos

La difícil con­so­li­dació fis­cal espa­nyola, per equi­li­brar ingres­sos i des­pe­ses, reque­rirà acci­ons en els dos fronts. L'esforç a bai­xar des­pesa ja ha començat: o es redu­ei­xen els cos­tos uni­ta­ris de pro­visió dels ser­veis públics o s'han de dis­mi­nuir les pres­ta­ci­ons soci­als. Qui defensa que això segon no passi hau­ria d'aban­de­rar la pri­mera opció o bé aug­men­tant la pro­duc­ti­vi­tat, tre­ba­llant més i millor, o bé accep­tant una reducció sala­rial. Aquest sen­tit comú xoca, però, amb la poca per­cepció que es té de la imple­men­tació de mesu­res jus­tes a l'hora d'aug­men­tar els ingres­sos. Apu­jant l'IVA dos punts i el recàrrec de l'IRPF fins a un mar­gi­nal del 49%, prou ciu­ta­dans con­si­de­ren que no es repar­tei­xen de manera equi­ta­tiva els cos­tos de la crisi. Les decla­ra­ci­ons ambigües d'alguns mega­rics als mit­jans afe­gei­xen lle­nya al foc: diuen que paguen menys del que hau­rien de pagar. Em demano si algú els obliga a tenir seus en para­di­sos fis­cals i a uti­lit­zar soci­e­tats ins­tru­men­tals per elu­dir la tri­bu­tació de les ren­des que ells dis­fres­sen com a guanys de capi­tal. Sobre aquest tipus d'opi­ni­ons incer­tes, la demagògia hi troba camp ado­bat. He sen­tit aquests dies defen­sar que Buf­fet no sap comp­tar, ja que el que paga per la tota­li­tat de ren­des, si s'hi inclou el paga­ment de divi­dends, és més del que diu i pensa. Incert, perquè no es poden sumar els impos­tos pagats per ren­des dife­rents si la incidència última de cadas­cuna (qui suporta final­ment la càrrega de l'impost, ja que aquest es pot tras­lla­dar) és també dife­rent. Així, el de la renda per­so­nal és poc elu­di­ble. El de soci­e­tats, però, sí que ho és: un poc a preus, un poc a cos­tos (sala­ris de tre­ba­lla­dors) i, és clar, també a acci­o­nis­tes. Depèn de les situ­a­ci­ons dels mer­cats, pro­duc­tes i acords sala­ri­als. També s'ha dit que els rics paguen menys i no més que els qui no ho són (la secretària del senyor Buf­fet). De nou l'afir­mació és incerta si mirem les dades de recap­tació fis­cal per estrats de renda. Una altra cosa dife­rent és creure que no basta per a un sis­tema pro­gres­siu que el tipus mitjà efec­tiu que paga una renda ele­vada sigui més alt que una renda baixa. Que ho ha de ser el tipus mar­gi­nal. Però això també és con­tro­ver­ti­ble. Una altra cosa és que la soci­e­tat detecti que, al llarg del temps, l'acu­mu­lació que fan del total de ren­des els més rics no s'hagi acom­pa­nyat a igual ritme per unes apor­ta­ci­ons fis­cals igual o més ele­va­des que la seva renda, tot i que la seva tri­bu­tació abso­luta ha con­ti­nuat crei­xent; de manera que les diferències de renda després d'impos­tos entre uns i altres s'ha ampliat. Veiem, doncs, que en gene­ral els temes refe­rits són prou com­ple­xos per exi­gir que els ter­tu­li­ans no els ven­ti­lin en un tres i no res, aug­men­tant la con­fusió i aug­men­tant l'esquerda ara més peri­llosa per al man­te­ni­ment de la cohesió social.

El cert és, en tot cas, que la con­si­de­ració que les càrre­gues de la crisi no es repar­tei­xen jus­ta­ment i que el sis­tema fis­cal per­met massa coses a deter­mi­na­des ren­des, entre el frau i l'elusió fis­cal, està àmpli­a­ment estesa entre la ciu­ta­da­nia. De manera que així és molt difícil accep­tar reta­lla­des de des­pesa que, per defi­nició, afec­ten qui més depèn de les pres­ta­ci­ons públi­ques.

Reco­ne­gut el punt ante­rior, avui, però, em pre­o­cupa més el frau i l'elusió fis­cal que no millo­rar l'ajust entre impos­tos i capa­ci­tat de paga­ment dels que ja paguen, si bé pot­ser no tot el que els toca­ria. I és que solu­ci­o­nar-ho amb total cor­res­pondència és molt com­plex. Així, quan fem l'anàlisi dels impos­tos per grups d'ingres­sos, aquests recu­llen fonts de renda dife­rents per a cada grup, essent per­cen­tu­al­ment ele­va­des les del tre­ball i molt menys les de l'estalvi per als de menor renda, men­tre que per a les més ele­va­des domi­na­rien les ren­des de capi­tal, sobre­tot, divi­dends, guanys de capi­tal, ren­des de la pro­pi­e­tat d'actius físics i patri­mo­nis here­tats... Gra­var amb justícia i eficiència cada font de renda no és fàcil. No acon­se­guir una per­fecta cor­res­pondència genera després efec­tes no només en arbi­trat­ges de con­veniència (cobrar en espècie o cash, com a autònom o a través de soci­e­tats inter­po­sa­des, avui o dife­rint la renda al llarg del temps, etcètera), sinó d'impacte en qui acaba pagant què i per quin motiu. En aquest sen­tit, tots els sis­te­mes tenen avui pro­ble­mes en trac­tar amb justícia, sense que es per­ju­di­qui l'eficiència, les ren­des de capi­tal res­pecte del tre­ball, de l'estalvi res­pecte del con­sum o les gua­nya­des ver­sus les lle­ga­des. Però des d'una mateixa posició libe­ral que vul­gui ser ple­na­ment cohe­rent, tan erroni és rein­tro­duir l'impost sobre el patri­moni com haver abo­lit l'impost de suc­ces­si­ons.

Les refor­mes necessàries per a una millor justícia fis­cal xoquen, a més, amb els qui dema­nen amb prou raons que la fis­ca­li­tat es posi al ser­vei de l'empre­ne­do­ria i del crei­xe­ment i que, en tot cas, la redis­tri­bució es faci des de la des­pesa pública.

El drama de recórrer aquest camí, cor­recte des d'un punt de vista de l'eficiència (i d'equi­tat si s'acon­seguís amb elles crear ocu­pació, ja que treure de l'atur i no aug­men­tar la des­pesa en sub­si­dis és el que vol la ciu­ta­da­nia), és que crea un pro­blema greu de gestió de la des­pesa social. Efec­ti­va­ment, com més pro­por­ci­o­nal o menys pro­gres­siva en resulti la fis­ca­li­tat, més redis­tri­bu­tiva haurà de ser la des­pesa i, per tant, menys uni­ver­sa­lis­tes de barra lliure (tot per a tots i de la més alta qua­li­tat) hau­ran de ser les pres­ta­ci­ons. Les dues coses alhora gene­ren la para­doxa que com més i millors ser­veis públics per a tot­hom, en un con­text de canvi fis­cal dual com l'asse­nya­lat, més regres­siva és l'acció pública resul­tant.

A Espa­nya, les ren­des ele­va­des estan ben trac­ta­des, al meu enten­dre, per una raó dife­rent de la comu­na­ment argüida. La nos­tra comu­ni­tat no sem­bla mos­trar cap menys­te­ni­ment con­tra qui elu­deix impos­tos o busca el pro­ta­go­nisme social des dels domi­ci­lis fis­cals extra­ter­ri­to­ri­als. Em pre­o­cupa el que això reflec­teix: una escassa consciència fis­cal ciu­ta­dana, obli­dant que l'estat de benes­tar no és gra­tis, o de qui pensa que sí, que cal con­tri­buir-hi, però que ho faci un altre. Atents final­ment al sedi­ment en aquesta cul­tura fis­cal hos­til que podria gene­rar, segons com es faci, l'amnis­tia fis­cal a la qual estem abo­cats després de les elec­ci­ons, per incen­ti­var la repa­tri­ació de capi­tals avui fora del con­trol del fisc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.