Opinió

I ARA QUÈ, URBANITA?

La justícia i l'equitat

Em van impac­tar les decla­ra­ci­ons de l'advo­cat d'Iñaki Urdan­ga­rin en relació amb el judici i lin­xa­ment que la premsa havia fet al seu cli­ent. Com la majo­ria de la gent de la península, d'Europa i resta de l'uni­vers, en l'argu­men­tació con­dem­nava els que sim­ple­ment qüesti­o­na­ven o posa­ven en dubte la trans­parència de tot ple­gat. En el repu­bli­ca­nisme, la monar­quia i la uni­tat coin­ci­dei­xen els de dre­tes i els d'esquer­res. La tre­mo­lor davant un pano­rama incert és el que feia aplau­dir els dipu­tats de Madrid davant el dis­curs del rei dema­nant equi­tat. Equi­tat, però, per a qui? Per als que es bene­fi­cien del nepo­tisme o per als que es bene­fi­cien de l'estat gene­ral del país? Jo l'hau­ria aplau­dit només amb una mà. La que mou una certa pena davant el pate­tisme d'un per­so­natge que reac­ci­ona per defen­sar qui estima. El que em pre­gunto, més enllà de les supo­si­ci­ons, és sobre la intenció de qui ha per­pe­trat el dis­curs. L'he escol­tat qua­tre o cinc vega­des, però no n'he tret l'aigua clara, a excepció dels sim­bo­lis­mes i de l'expressió fata­lista d'un opti­mista, que pre­fe­ri­ria –n'estic segur– brin­dar amb cava català pels èxits espor­tius i econòmics.

El pre­ju­dici periodístic, les decla­ra­ci­ons de Joan Car­les i les reac­ci­ons m'han fet pen­sar en les teo­ries de Joan Rawls –ignoro si encara està de moda, però n'havíem par­lat a bas­ta­ment– sobre els camps de l'ètica i el dret. Pel que recordo, Rawls ente­nia la justícia com a equi­tat. Pre­te­nia una base moral per a una soci­e­tat democràtica. Deia que la justícia havia de ser entesa com una pri­mera vir­tut de les ins­ti­tu­ci­ons i que havia de ser a la soci­e­tat com la veri­tat és a la teo­ria. Dins una soci­e­tat mas­si­va­ment cor­rupta pels pode­ro­sos, quin és el paper de la justícia? Sim­ple­ment apli­car la juris­prudència? Pot­ser abans de plan­te­jar la neces­si­tat de la justícia ens hauríem de pre­gun­tar què en queda, al país, de la veri­tat. Un vel? Un miratge?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.