Opinió

Nadal de l'any 800

L'únic àmbit d'acció política que restarà
a les velles nacions europees serà el
de la gestió cultural

L'any 795, Lleó III –fill d'una modesta família d'Àsia Menor– fou ele­git romà pontífex com a suc­ces­sor d'Adrià I –d'estirp aris­tocràtica romana–. Tres anys després, quan es diri­gia a la Porta Fla­mi­nia, va ser ata­cat per una turba d'homes armats envi­ats pels nobles romans, que no havien accep­tat la seva elecció. Llançat a terra, inten­ta­ren arren­car-li la llen­gua i treure-li els ulls. Se'n pogué sor­tir i, pro­te­git després per Car­le­many –l'ajuda del qual havia impe­trat–, con­servà el soli pon­ti­fici; i el dia de Nadal de l'any 800, men­tre cele­brava missa a Sant Pere, s'apropà a Car­le­many –que estava pre­gant de genolls– i li col·locà una corona al cap. Els pre­sents enten­gue­ren que, amb aquest acte, res­sor­gia l'Imperi d'Occi­dent. Ara bé, el ceri­mo­nial –esco­llit amb l'habi­tual habi­li­tat eclesiàstica, ja que Car­le­many no es posà a si mateix la corona, com feien els empe­ra­dors bizan­tins, sinó que la va rebre del papa–, con­ferí a la coro­nació el caràcter d'acte pro­ta­go­nit­zat pel bisbe de Roma. Car­le­many deixà de ser el pro­tec­tor per con­ver­tir-se en el pro­te­git. Això expli­ca­ria el seu dis­gust en aca­bar la cerimònia, que –segons algu­nes fonts– l'agafà de sor­presa.

Sigui com sigui, el cert és que aquest acte segellà el nai­xe­ment del Sacre Imperi Romà Germànic, com pri­mer assaig d'una reco­brada uni­tat euro­pea després de la cai­guda de l'Imperi Romà. Una uni­tat que també es bastí, lla­vors com ara, en torn al nucli germànic: els francs –ger­mans emi­grats i bate­jats– i les tri­bus saxo­nes i turíngies que vivien a les sel­ves limi­ta­des pel Rin, el Vístula, el Danubi i els mars del Nord. A aquest nucli germànic s'hi incor­po­ra­ren, pri­mer, part de la Itàlia cen­tral –el regne lon­go­bard– i, més tard, els ter­ri­to­ris de la Marca Hispànica –defi­nida per la línia Pam­plona, Jaca, Bar­ce­lona–, que englo­ba­ven la que Ramon d'Aba­dal deno­minà Pre-Cata­lu­nya Carolíngia.

Car­le­many era germànic. Per l'aspecte, per l'alçada i per la seva llen­gua: ordenà redac­tar una gramàtica del ale­many de l'època. Pels seus cos­tums i vida pri­vada: engendrà almenys vint fills cone­guts, de qua­tre matri­mo­nis i sis uni­ons més irre­gu­lars, sem­pre amb dones de sang teutònica. I per la manera d'orde­nar la seva suc­cessió: no aban­donà el cos­tum germànic de divi­dir el regne entre els fills mas­cles. Tan sols la mort pre­ma­tura de dos d'aquests atribuí al ter­cer –Lluís el Pietós– el govern de tot l'Imperi. Però, a la mort de Lluís, l'Imperi es des­in­tegrà i sorgí l'Europa de les naci­ons.

Més de mil anys després, sem­bla que la història es repe­teix. Un francès –Alain Minc– ha escrit: “Els fran­ce­sos s'equi­vo­quen d'imperi quan patei­xen pel renai­xe­ment de l'Imperi Ale­many. Veuen errònia­ment per­fi­lar-se el model bis­markià, quan el que retorna és, de fet, una altra versió impe­rial: un nou Sacre Imperi Romà Germànic. Es així com Ale­ma­nya s'està reins­tal·lant en la seva Mit­te­leu­ropa. S'uni­fica d'aquesta manera un espai que s'ins­criu en les fron­te­res del vell Imperi Ale­many, però també en les pos­ses­si­ons del des­a­pa­re­gut Imperi Aus­tro­hon­garès. Com expli­car, si no, l'acti­tud de suport del govern ale­many a les rei­vin­di­ca­ci­ons cro­a­tes en pro­duir-se la des­in­te­gració de Iugoslàvia? Quan un pas­sat­ger de la Luft­hansa fulleja els mapes d'aquesta com­pa­nyia aèria s'adona que els noms de les ciu­tats d'aquest immens ter­ri­tori estan en ale­many. Així, Bra­tis­lava passa a ser Press­burg i Gdanks s'ano­mena Dant­zig.”

És pos­si­ble, per tant, per­fi­lar els caràcters d'aquesta Unió Euro­pea que avui tron­to­lla per la crisi de l'euro. Perquè, quan aquesta crisi hagi pas­sat –que pas­sarà–, el que hi haurà serà això:

1. La Unió Euro­pea seguirà sent impul­sada pel motor fran­co­a­le­many, si bé el pro­ta­go­nisme no cor­res­pondrà als francs, sinó als ale­manys. 2. L'hege­mo­nia ale­ma­nya seguirà essent de natu­ra­lesa econòmica. 3. La Unió Euro­pea mirarà fona­men­tal­ment cap a l'Est, cap a les grans pla­nes de Polònia i la Mit­te­leu­ropa, és a dir, cap a aquell espai que –com diu François Fejtö– “porta la marca de qua­tre segles de domi­nació –a vega­des bru­tal però sovint il·lus­trada– dels Habs­burg, que acon­se­gui­ren crear una admi­nis­tració que, tot i les seves tares i la seva exces­siva burocràcia, va fun­ci­o­nar des de Praga i Galítsia fins a Bòsnia i Her­ce­go­vina. Un espai econòmic uni­fi­cat, urba­nit­zat, una bar­reja de pobles que, casant-se entre ells i detes­tant-se, cre­a­ren una cul­tura dife­ren­ci­ada i una espècie humana amb una sen­si­bi­li­tat i una men­ta­li­tat dife­rents”. El món de Joseph Roth. 4. La Unió Euro­pea s'enri­quirà amb la sub­sistència d'àrees cul­tu­rals dife­ren­ci­a­des, ja que Europa està inde­le­ble­ment mar­cada per la vari­e­tat de les seves dife­rents cul­tu­res. Ningú mit­ja­na­ment sen­sat pot desit­jar que aques­tes diferències es dis­sol­guin. Ben al con­trari, no hi ha res que sigui intel·lec­tu­al­ment més fecund que la dialèctica entre cul­tu­res dife­rents. És més, en aquesta Europa unida, en què la política exte­rior, la de defensa, la macro­e­co­no­mia i les grans infra­es­truc­tu­res depen­dran de deci­si­ons adop­ta­des per ins­ti­tu­ci­ons comu­nitàries, l'únic àmbit d'acció política que res­tarà a les velles naci­ons euro­pees serà el de la gestió cul­tu­ral.

I Gran Bre­ta­nya? És molt difícil que canviï de men­ta­li­tat un país que ha bas­tit tota la seva política exte­rior al llarg dels segles amb un objec­tiu bàsic: evi­tar que algun dels països euro­peus assolís una posició hegemònica al con­ti­nent, de manera que pogués per si mateix impo­sar-se sobre la força com­bi­nada de la resta. En con­seqüència, els angle­sos no aca­ben de fer el pas. El dona­ran a temps?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.