Opinió

La política i els mons irreals

Els polítics s'han anat fent els amos i senyors de totes les parcel·les de la vida, amb el vistiplau de la societat civil que, temptada pel diable de la comoditat, ha abdicat de l'esforç propi en benefici d'una cultura de subvenció, oci i calma

Pot­ser deu ser cosa del pas dels anys, de la visió del món o de la con­cepció de la vida, no ho sé, però sem­bla que tot ple­gat ha can­viat força. I no em refe­reixo a qüesti­ons com les noves tec­no­lo­gies, els avenços tècnics i aques­tes coses que ens fan la vida més fàcil (o més com­pli­cada, que ja se sap que tot és segons el vidre amb què es miri). Aquesta set­mana pas­sada, l'escrip­tor Petros Marka­ris, el nou premi Pepe Car­valho, afir­mava que els pri­mers cul­pa­bles de la crisi eren “els polítics que van inven­tar un país de riquesa fictícia amb diners pres­tats”. Va afe­gir que és hora d'aixe­car-nos i rei­vin­di­car la cul­tura. “Si ells llui­ten pels diners, nosal­tres hem de tor­nar a llui­tar per la cul­tura.”

I aquí pot­ser hi rau la veri­tat de tot ple­gat. Fa un gra­pat d'anys, quan els ide­als i la neces­si­tat d'anar enda­vant i de llui­tar con­tra les injustícies van dei­xar de ser els motors reals i natu­rals de la política, els polítics es van con­ver­tir en una mena de tecnòcra­tes estranys que, de mica en mica es van anar allu­nyant dels mons reals i van començar a bas­tir un uni­vers oníric que seguia unes regles molt pecu­li­ars que només els afec­ta­ven a ells. Cor­rup­ci­ons a banda, els polítics s'han anat fent els amos i senyors de totes les par­cel·les de la vida, amb el vis­ti­plau de la soci­e­tat civil que, temp­tada pel dia­ble de la como­di­tat, ha abdi­cat de l'esforç propi en bene­fici d'una cul­tura de sub­venció, oci i calma.

A poc a poc ells s'han bas­tit un món irreal però que fun­ci­ona molt bé, que és versàtil, que pot ser blanc, negre o tot el con­trari segons siguin les seves con­veniències i les seves neces­si­tats. I es diuen de tot quan ensu­men elec­ci­ons a la vora, però després fan aquells pac­tes que els peri­o­dis­tes bate­gen amb el qua­li­fi­ca­tiu con­tra natura, sense atu­rar-se a pen­sar que la natura és la dels mor­tals, no la dels polítics, que no en tenen. I el poble, còmoda­ment esti­rat al sofà, mani­pu­lant els mil ginys tec­nològics que li anes­te­sien l'ànima, se'ls creu i els vota, és igual el color i el sen­tit del vot, per­pe­tu­ant una classe social única i sepa­rada de la rea­li­tat.

L'huma­nisme càlid ha dei­xat pas a la fre­dor impla­ca­ble dels números, i amb l'excusa sem­pre cohe­rent que si no hi ha bons sous i bons bene­fi­cis no s'acon­se­guirà que ens gover­nin els millors, la llista de bene­fi­cis i pre­ben­des que acu­mu­len va crei­xent expo­nen­ci­al­ment allu­nyada de la resta de gover­nats. Té raó Márka­ris quan parla de recu­pe­rar la cul­tura. I no crec que es refe­reixi a les sub­ven­ci­ons que es dema­nen en la gala dels Gaudí, als lli­bres que es paguen als amics o a les òperes que no es faran al Liceu. La cul­tura que reclama l'escrip­tor grec és la de base, la de la vida, la de l'àvia i la de la mare, la que ens faria ser més humans, fugir de la dic­ta­dura freda dels números i de l'enri­qui­ment per­so­nal injus­ti­fi­cat i entrar per camins més lògics, per plan­te­ja­ments que facin que aquesta crisi maleïda que ens talla l'alè sigui només un mal record d'aquí a ben poc.

Si seguim així cor­rem el risc greu de la frac­tura abso­luta amb el pas­sat, per­dent les essències de la cul­tura; i no de la par­ti­cu­lar, més aviat de la gene­ral, de la que ens fa ser humans savis i pre­pa­rats per escol­tar i enten­dre en lloc de màqui­nes de sumar; cor­rem el risc de viure manats per una classe política que sura en uns llimbs arti­fi­ci­als que s'han creat només per al gaudi propi i vetats del tot a la resta. I si ningú no ha vist uns gover­nants savis, edu­cats, huma­nis­tes, amb ide­als sòlids i que tre­ba­llin de veri­tat i con­vençuts en favor del bé gene­ral, ningú no els tro­barà a fal­tar i ales­ho­res el pre­sent i el futur ens seran del tot esquerps i el pen­dent cap a l'abisme es trans­for­marà en cai­guda lliure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.