Opinió

La dignitat dels cossos

Hi ha cultures que permeten la pràctica
de l'ablació mentre que d'altres
obliguen les dones a fer-se invisibles
sota capes de roba espessa

El domini d'uns pocs éssers humans sobre la majo­ria dels altres ha estat un tret per­sis­tent de la nos­tra història col·lec­tiva. Alhora, la revolta con­tra aquest domini ha anat cons­truint la història de la dig­ni­tat humana i dels seus drets, en una tensió col·lec­tiva que mai s'acaba. L'expressió més con­tun­dent del domini s'ha expres­sat a través de la pos­sessió total dels cos­sos sota mil for­mes vari­a­des: l'ani­qui­lació física, l'escla­vatge, les tor­tu­res dis­fres­sa­des de religió o d'alts interes­sos polítics. Totes elles, for­mes de dis­po­sar dels cos­sos i dels éssers humans que els habi­ten. L'ocu­pació vio­lenta i la resistència a aquesta s'expres­sen aquí i avui en dia sota for­mes més acu­ra­des perquè hem dele­gat el dret a la violència en allò que ano­me­nem “Estat” que en aquests temps l'hem vist uti­lit­zar els seus cos­sos i for­ces de segu­re­tat per emma­ni­llar, tan­car a les pre­sons i aïllar els sense papers en cen­tres per irre­gu­lars. També repri­mir a bas­to­na­des els mani­fes­tants que per­den, sem­bla, les bones mane­res.

L'estat té, però, for­mes més sub­tils per des­pos­seir els cos­sos de la seva dig­ni­tat, entesa com a lli­ber­tat per dis­po­sar-ne com cre­gui con­ve­ni­ent. El paper de les ide­o­lo­gies con­ser­va­do­res hi és fona­men­tal: es tracta d'insis­tir que hi ha races supe­ri­ors, que hi ha éssers humans que ho són una mica menys que els altres, que les diferències de color són sos­pi­to­ses… Sense res­pi­rar molt temps aques­tes idees vici­a­des, podríem com­pren­dre l'Holo­caust? Cal una llarga tasca enve­ri­na­dora per des­pos­seir simbòlica­ment d'huma­ni­tat plena aquell que volem supri­mir, llançar al mar o dei­xar que se les apa­nyi sense metge.

El mer­cat col·labora amb entu­si­asme en la tasca de con­tro­lar cos­sos: no es limita a pres­si­o­nar amb imat­ges cons­tants de belle­ses impos­si­bles que indu­ei­xen a com­prar nous pro­duc­tes cosmètics o a ope­rar-se per man­te­nir-se sem­pre joves, sinó que nega el que és ine­vi­ta­ble: el pas dels anys i, en con­seqüència, la neces­si­tat humana de la cura. I mal­grat que en el nos­tre país hi ha lleis molt estric­tes, en d'altres ben civi­lit­zats els mer­cats s'ocu­pen de llo­gar ven­tres de dones, com qui lloga un pis per una tem­po­ra­deta. Nosal­tres, més dis­crets, tan sols esti­mu­lem la venda d'òvuls, men­tre en altres parts del món es per­pe­tra un sucós mer­cat d'òrgans de pobres.

Hi ha, però, una excepció en aquesta regla que ens ense­nya que uns pocs rics explo­ten uns molts pobres. Perquè ser una dona sig­ni­fica viure en perill gai­rebé arreu del món. És en aquest ter­reny on ens juguem els Drets Humans de la mei­tat de la huma­ni­tat, sovint vul­ne­rats per mem­bres –fins i tot els més des­posseïts– de l'altra mei­tat. Es sen­ten empa­rats per cul­tu­res que pro­cla­men la sub­missió feme­nina des del nai­xe­ment; que jus­ti­fi­quen el càstig físic i fins la mort per sal­var l'honor fami­liar, que afa­vo­rei­xen la com­pra de nenes, que vio­len en temps de guerra i sovint de pau bo i pen­sant que exer­cei­xen un dret viril innat. Cul­tu­res que per­me­ten la pràctica de l'ablació men­tre en d'altres les obli­guen a fer-se invi­si­bles sota capes de roba espessa. Men­tres­tant, aquí i ara els nos­tres con­ser­va­dors han recor­dat amb fruïció el gust de con­tro­lar el que suc­ce­eix dins del cos de les dones. No sola­ment pre­te­nen obli­gar a dema­nar permís per inter­rom­pre un embaràs en els seus pri­mers moments, sinó que és pos­si­ble que el dene­guin, fins i tot quan aquest fet com­porti molt sofri­ments.

El cos­sos de les dones s'han con­ver­tit en un camp de bata­lla on es juga la dig­ni­tat humana i els drets fona­men­tals. Recor­dem que el nivell de sub­missió o d'auto­no­mia d'un cos humà –en aquest cas de la mei­tat de la població– és clar indi­ca­dor del nivell de lli­ber­tats i de dig­ni­tat asso­lits per un poble. I que els esforços en pro d'aquesta dig­ni­tat han jugat i juguen un paper deci­siu en la difícil història dels movi­ments d'alli­be­ra­ment de la huma­ni­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.