Opinió

La bellesa del documental

Desafiant la crisi i l'escanyament de recursos, l'eclosió del documental català és un motiu per a l'espera
i l'esperança

El docu­men­tal català acaba de tras­pas­sar mol­tes fron­te­res. Ho hem com­pro­vat amb les estre­nes recents de La plaga i de Bajarí. Ha superat la fron­tera de la cor­recció per asso­lir un grau de madu­resa i d'inno­vació que doten d'iden­ti­tat pròpia el nos­tre cinema docu­men­tal. Ha superat la prova exte­rior als fes­ti­vals del món. Ha sabut ele­var docu­men­tals a la cate­go­ria d'obres d'art, cri­da­des a for­mar part de la memòria de la cre­ació audi­o­vi­sual cata­lana i uni­ver­sal.

Amb gran satis­facció he vis­cut aquest final d'estiu l'estrena d'aquests dos films, obres de dues joves direc­to­res, signe evi­dent que les noves gene­ra­ci­ons de cine­as­tes cata­la­nes tenen molt a dir i a pro­po­sar en el camp de la cre­ació audi­o­vi­sual. Les pàgines de cul­tura i de cinema dels prin­ci­pals dia­ris han des­ta­cat aquesta bona notícia, i els elo­gis de la crítica i dels espec­ta­dors han estat unànimes.

‘La plaga', ‘opera prima' de Neus Ballús, crea apa­rent­ment del no-res, des d'un ter­ri­tori mini­ma­lista del Vallès, una cruïlla de camins on per­so­nes sense atri­buts des­a­fien les adver­si­tats. El pagès ecològic, el mosso bie­lorús, la Maria, l'assis­tenta fili­pina, la vella pros­ti­tuta. Un uni­vers de vides cre­ua­des per l'atzar que la càmera ens fa esti­mar i sen­tir molt pròximes. Retrats ino­bli­da­bles. Del no-res, però amb qua­tre anys de tre­ball, Neus Ballús acon­se­guia l'estrena al Fes­ti­val de Berlín.

‘Bajarí' (‘Bar­ce­lona' en llen­gua caló), segona pel·lícula d'Eva Vila, reu­neix i cele­bra a ple car­rer de Bar­ce­lona una de les cul­tu­res més entra­nya­bles, la dels gita­nos cata­lans i la seva passió pel fla­menc. La trans­missió de l'art fla­menc en la família de Car­men Amaya cons­ti­tu­eix el nus de la pro­posta nar­ra­tiva. L'evo­cació de la gran artista cata­lana, però també del film que la va cata­pul­tar a la pan­ta­lla –Los Taran­tos (1962), de Fran­cesc Rovira Veleta– pren cos i emoció sobre­tot en la seva neboda-néta, Karime Amaya. Aquesta jove balla­rina fou invi­tada a par­ti­ci­par en l'acte ins­ti­tu­ci­o­nal de la Diada, després que el film s'havia estre­nat a Docs Bar­ce­lona i pro­jec­tat als fes­ti­vals inter­na­ci­o­nals.

Des­a­fi­ant la crisi i l'esca­nya­ment de recur­sos, l'eclosió del docu­men­tal català és un motiu per a l'espera i l'espe­rança. No hi ha crisi de pro­jec­tes ni de talent. Ben al con­trari. Hi ha un IVA del 21 i una reducció assas­sina dels ajuts públics. Però la nor­ma­lit­zació del docu­men­tal com a eina única de repre­sen­tació de la rea­li­tat avança.

‘La plaga' i ‘Bajarí' no són flors d'un estiu. Pale­sen la vita­li­tat d'un gènere que té a Cata­lu­nya una tra­dició pròpia –els cicles de TVC, les pro­gra­ma­ci­ons d'algu­nes sales o els fes­ti­vals Docs– que ha con­ta­giat el gust pel docu­men­tal de qua­li­tat. Ara bé, aquest dos films apun­ten més enllà. Beuen d'una tra­dició cata­lana d'ampli recor­re­gut amb mes­tres com ara Pere Por­ta­be­lla i Joa­quim Jordà. Una línia que el màster docu­men­tal de cre­ació de la Uni­ver­si­tat Pom­peu Fabra ha anat explo­rant des de finals dels noranta. De fet, els tres docu­men­tals de la pri­mera edició eren ja de referència en aquest sen­tit: Mones com la Becky (Joa­quim Jordà, 1999), Bue­na­ven­tura Dur­ruti, anar­quista (Jean-Louis Comolly, 2000) i En cons­trucción (José Luis Guerín, 2001) mar­ca­ren el camí dels nous cre­a­dors.

Con­fesso que algu­nes de les poètiques i emo­ti­ves esce­nes dels dos films em feren recor­dar l'experiència d'espec­ta­dor davant un docu­men­tal únic com Pina, de Wim Wen­ders (2010). Sal­va­des les distàncies de tema i de pres­su­post, la impressió m'era fami­liar. L'espec­ta­dor és invi­tat a admi­rar la bellesa de la dansa de Pina Bausch i del seu cos de dansa. Però l'espec­ta­dor gau­deix alhora d'una altra mera­ve­lla: la bellesa de les imat­ges, de la posada en escena i de la fac­tura del dis­curs audi­o­vi­sual. És també la meta­mor­fosi del docu­men­tal que ens pro­po­sen Neus Ballús i Eva Vila: abor­dar la repre­sen­tació de la rea­li­tat des de la bellesa de la hibri­dit­zació entre rea­li­tat i ficció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.