Editorial

Dubtes després d’aixecar les barreres

Avui s’ha posat punt final a mig segle llarg de greuge comparatiu en aixecar-se les barreres del peatge de 415 quilòmetres d’autopistes de pagament a Catalunya. Les celebracions i els actes reivindicatius que han tingut lloc aquesta mitjanit són més que justificats. Ens recorden –ja ho hem anat fent aquests dies– el moviment #novullpagar i les protestes ciutadanes de fa gairebé una dècada, quan organitzacions veïnals i plataformes a favor de la gratuïtat de l’autopista posaven el dit a la llaga d’una ferida que s’ha allargat escandalosament. El negoci per a la concessionària ha estat rodó. La inversió per a la construcció de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 va ser de gairebé 1.300 milions d’euros i els ingressos generats per l’ús d’aquestes vies s’estima en 36.000 milions d’euros, segons un estudi fet pel Cercle Català de Negocis. Per elevats que hagin estat els costos de manteniment i millora de les infraestructures, és evident que els beneficis han estat molt per damunt de la lògica de mercat.

L’aixecament de barreres es produeix sense que s’hagi resolt ni qui ni com es pagarà el manteniment d’aquestes carreteres dites d’alta capacitat. El debat –que es fa tard i malament– està condicionat pel fet que l’Estat espanyol s’ha compromès amb Brussel·les a desenvolupar un sistema de pagament per l’ús, condició que li ha estat imposada per rebre els 140.000 milions dels fons europeus del pla de recuperació, transformació i resiliència per lluitar contra la crisi provocada per la Covid. A la incògnita de com es pagarà el manteniment i la conservació d’aquestes carreteres s’hi afegeixen dubtes raonables sobre com i a qui s’adjudicaran aquests treballs. Uns dubtes que se sustenten en el fet que algunes empreses contractades pel Ministeri de Foment per desmuntar cabines de pagament estan entre les que han estat multades per haver format un càrtel per alterar processos de licitació de serveis de conservació i d’explotació de carreteres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia