Fusions en les ‘telcos’ catalanes
El sector de les operadores de telecomunicacions (‘telcos’) catalanes experimenta moviments tectònics que s’expressen en la fusió d’empreses, tot seguint l’estela de les grans fusions que s’han esdevingut entre les grans ‘telcos’ de l’Estat i les que tindran lloc aviat a la UE. A Catalunya s’havia consolidat un ric ecosistema d’empreses, d’unes quantes desenes, en què al costat de les grans empreses d’abast estatal, que han dominat de forma inqüestionable el mercat fins ara, petites i mitjanes ‘telcos’ podien fer la viu-viu. Aquests darrers anys hem vist com el procés de concentració es posava ja en marxa i com es desenvolupaven estratègies ben diferents per assolir la consolidació empresarial. Si d’una banda vèiem empreses que han fet mans i mànigues per fer l’estesa de xarxa de fibra òptica arreu del territori, d’altra banda hem vist empreses que han basat el seu creixement en una política comercial molt intel·ligent, en què un servei diligent i la proximitat al client n’han estat les claus.
Els nous reptes tecnològics que afronta el sector, però, esperonen la concentració, atès que empreses de més volum poden dotar-se de més múscul financer per escometre, per exemple, la implantació del 5G, en un sector que no descansa mai en la seva evolució per adoptar noves eines disruptives. En el cas de Catalunya, a més a més, apareix la necessitat que hi hagi un jugador del país que pugui posseir un bon tros del mercat i, així, tenir el seu pes en el disseny de les polítiques que han d’afectar el sector, respondre als dèficits d’implantació de les telecomunicacions que es puguin detectar al territori i alhora estar atent a la idiosincràsia particular del client del país.
Concentrar empreses, però, no sempre es pot considerar que és un factor que va a favor del client, i a més a més altera una geografia empresarial en què la pime local hi trobava el seu lloc. Ens hauríem d’interrogar sobre si és inqüestionablement raonable un procés que inevitablement suposa un encariment dels preus per al client final, com reconeixen els mateixos agents del mercat.