Editorial

Les conseqüències dels pecats de Macron

El tri­omf del vot de cen­sura con­tra el pri­mer minis­tre francès, Mic­hel Bar­nier, ha dei­xat l’Estat francès en una situ­ació objec­ti­va­ment pit­jor –més ines­ta­ble, més incerta– que quan el pre­si­dent Emma­nuel Macron va tenir l’ocurrència d’avançar les legis­la­ti­ves a cor­re­cuita la mateixa nit del 9 de juny un cop cone­gut que els fran­ce­sos havien donat la victòria a la ultra­dreta en les euro­pees. La fugida enda­vant del pre­si­dent, amb la coar­tada de mirar de fre­nar l’avanç de Marine Le Pen, posava de mani­fest o bé una lleu­ge­resa impròpia d’un esta­dista o bé una mala inter­pre­tació de la rea­li­tat política fran­cesa. Els resul­tats no tan sols van fer impos­si­ble arti­cu­lar un govern amb prou suports en l’Assem­blea fran­cesa, sinó que tam­poc van agra­dar a Macron, que, en lloc d’accep­tar un pri­mer minis­tre del Nou Front Popu­lar –la mateixa coa­lició ja renun­ci­ava al fet que fos de l’ala més d’esquer­res–, va come­tre el segon pecat de supèrbia: després d’inten­tar dina­mi­tar sense èxit el front d’esquer­res, va esco­llir el con­ser­va­dor Bar­nier con­fi­ant en la seva pro­ver­bial capa­ci­tat nego­ci­a­dora, acre­di­tada en temps del ‘Bre­xit’. Si la tria ja era poc orto­doxa –calia con­vo­car elec­ci­ons per aca­bar no res­pec­tant-ne els resul­tats?–, Bar­nier, en lloc de nego­ciar amb l’esquerra gua­nya­dora, es va apro­par a Le Pen, que tres mesos després l’ha fet caure per no veure’s esquit­xada per la impo­pu­lar reforma de les pen­si­ons. Sigui quin sigui el nou pri­mer minis­tre, la seva acció de govern estarà mar­cada per la pro­vi­si­o­na­li­tat. Macron no pot tor­nar a con­vo­car noves legis­la­ti­ves durant vuit llargs mesos i tam­poc pot fer pas­sar el temps –com quan no va nome­nar pri­mer minis­tre amb el pre­text dels Jocs Olímpics– perquè tenir pres­su­post és urgent. Tam­poc són bones notícies per a Brus­sel·les. L’històric eix fran­co­a­le­many està en hores bai­xes i amenaça d’arros­se­gar tota la Unió. Ale­ma­nya viu una dura crisi de l’eco­no­mia pro­duc­tiva. El pro­blema francès és més de caire finan­cer, de cost dels ser­veis i de dèficit públic, però, sumat a la recessió ale­ma­nya, no pro­por­ci­ona l’esta­bi­li­tat que cal per afron­tar amb cla­ri­vidència deci­si­ons estratègiques, les inter­nes dels 27 i les que l’arri­bada al poder de Donald Trump impe­deix con­ti­nuar ajor­nant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia