Un pas determinant per a l'alta velocitat al Mediterrani
El Ministeri de Foment va treure ahir a licitació l'estudi informatiu que ha d'obrir el ventall de les possibilitats del futur ferroviari en la connexió entre Tarragona i Castelló, un tram de 190 quilòmetres que s'entreveu clau per al futur de l'alta velocitat en l'eix mediterrani i en el marc de la seva connectivitat amb Europa.
L'Estat espanyol, implícitament, esmena així l'error –si el que es pretenia era l'acoblament a l'espai econòmic europeu– que ha suposat la priorització d'una concepció radial de l'alta velocitat a la península, començant pel principi, Madrid-Sevilla, i continuant per la resta de trams pensats des de la capital estatal i per a la capital estatal.
L'estudi que ha sortit ara a licitació haurà de posar damunt la taula totes les alternatives possibles per resoldre la convivència entre el transport de passatgers i el de productes en el corredor mediterrani i, per tant, hi ha la gran oportunitat que les mercaderies no tornin a quedar en un segon terme i que es doti el port de Tarragona d'una sortida de futur per terra. La competitivitat econòmica de la franja mediterrània en general i del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre en particular, està en joc.
També s'ha de demanar a Foment, i al seu nou titular polític, que vetlli perquè el projecte que acabi cristal·litzant en el procés obert ahir encaixi perfectament amb les obres actuals del corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona, que es dotarà d'ample ibèric però adaptable a ample europeu, perquè ja n'hi ha prou de pedaços o rectificacions sobre la marxa que donen com a resultat grans infraestructures malaguanyades, com és el cas de l'estació de la Secuita. El ministeri es dóna dos anys per tenir l'estudi.