Un Sant Jordi amb compromís
En els primers cops de la crisi, el sector del llibre va parar bé la primera clatellada. La teoria que s'argumentava aleshores era que el llibre, a més d'un vehicle de cultura, funcionava bé com a obsequi. I res millor per quedar bé, i a un preu assequible, que un bon llibre.
Ha passat un temps i el tema dels obsequis, ni que siguin regals carregats d'afecte, ha anat de baixa. A més s'hi afegeix la preocupant qüestió que mai acaba de resoldre's de les descàrregues il·legals. Això ha fet que en els darrers mesos hàgim vist com tancaven llibreries i les que no ho feien continuessin amb l'ai al cor. Per sort, dins d'aquest paisatge desolador, a Catalunya hem cultivat una tradició ben digna: regalar un llibre com a mínim un cop l'any. I és amb aquest gest tan nostrat que podem, si més no, alleujar el sector editorial en el mal moment econòmic.
Els llibreters catalans llancen una crida perquè aquest any tothom compri un llibre per Sant Jordi. No és una solució definitiva, però sí que és bona per al sector que viu condicionat pels best-sellers. Pocs títols són els que s'enduen la gran part del pastís. I per tant són els destinataris d'una gran part dels esforços publicitaris i de promoció i també són els que ocupen els espais més visibles a les llibreries. A més d'ajudar empresarialment el sector, Sant Jordi també ha de servir, amb la varietat de mirades personals, per donar empenta a molts talents ofegats per les modes i tendències i per promoure els petits editors, que cada cop són més i que sobreviuen gràcies a una estructura minsa, gairebé familiar, però que fan la gran tasca de publicar allò que s'escapa als corrents majoritaris més comercials.