Opinió

El pit a missa

La religió sempre ha alimentat la imaginació i la paradoxa. Amb la f de Femen i de Francesc, en tenim per a estona

Va de pits. I d'arque­tips. Dar­re­ra­ment religió i pitram han sal­tat a les notícies, i ho han fet per via del movi­ment femi­nista Femen, de la model catòlica Krupa i del papa Fran­cesc.

Han irrom­put dones des­pu­lla­des amb pin­ta­des rei­vin­di­ca­ti­ves al cos, uni­des a través del movi­ment Femen. La model polo­nesa Krupa s'ha ves­tit només amb un rosari per defen­sar els ani­mals. I el papa ha sorprès fomen­tant l'alle­ta­ment matern en espais públics, també a missa. Moti­va­ci­ons dife­rents, objec­tius allu­nyats, però una presència del pit i el sagrat han coin­ci­dit en el temps. Usada per escan­da­lit­zar amb pro­tes­tes, o per ali­men­tar natu­ral­ment els fills, l'ana­to­mia feme­nina ha estat pro­ta­go­nista a por­tada dels grans rota­tius mun­di­als. I tot dins de cape­lles, tem­ples, esglésies. Cos­sos nus bar­re­jats amb símbols sagrats. I amb la dona i el seu tòrax pel mig sem­pre.

Des de finals dels anys noranta, les acti­vis­tes femi­nis­tes d'ori­gen ucraïnès Femen usen el símbol dels pits des­co­berts per pro­tes­tar, espe­ci­al­ment en espais sagrats. No han nas­cut només con­tra la religió, però aquesta és un dels seus blancs pre­fe­rits. El seu logo, groc i blau, és una f de Femen en ciríl·lic i coin­ci­deix amb la forma de dos pits, un de cada color de la ban­dera del país.

La model Joanna Krupa també va usar el seu cos des­pu­llat i cobert només per un cru­ci­fix per dema­nar pro­tecció per als ani­mals. Va ser durant la cam­pa­nya PETA. La model està sus­pesa a l'aire, aguan­tada per gos­sos dins d'una església. Les ales són ange­li­cals. La model –catòlica, polo­nesa por­tada de Play­boy–, argu­men­tava la cam­pa­nya així: “Faig el que l'Església hau­ria de fer: tre­ba­llar per atu­rar l'inne­ces­sari pati­ment de les cri­a­tu­res més inde­fen­ses del Senyor, els ani­mals.”

La presència de dones amb els pits enlaire no és una nove­tat. Ja la deessa de les serps del Palau de Knos­sos, a Creta, es mos­tra així. L'emblema del poder lli­gada al pit és clara i con­ti­nu­ada. Són mol­tes les mare­dedéus que ense­nyen un pit, i la ico­no­gra­fia reli­gi­osa està far­cida de pits des­co­berts. Aviat, el 5 de febrer, es cele­bra Santa Àgueda, repre­sen­tada amb una safata amb els dos pits, que li van ser tallats en el seu mar­tiri.

Men­tre aquest hivern Femen entra­ven a Colònia, Dublín i en altres cate­drals i s'expo­sa­ven a l'altar dient que “Déu és dona”, el papa Fran­cesc es refe­ria a l'alle­ta­ment matern ani­mant les mares a donar el pit als seus fills en públic. El papa Ber­go­glio no és un home de pro­to­cols, i si men­tre està pro­nun­ci­ant l'homi­lia sent nadons que plo­ren, s'adreça a les mares i els demana que els donin men­jar. No es tracta d'un acte melindrós del papa argentí. Que el líder de l'Església catòlica afirmi que no hi ha res més impor­tant que un nen amb gana –fins i tot men­tre s'està cele­brant l'Euca­ris­tia– no és una anècdota més. El papa ha posat fi a la visió que alle­tar en públic fos impúdic, o una pro­vo­cació. Aquest papa pro lactància materna està dema­nant a les dones que tren­quin les bar­re­res de l'espai públic i el pri­vat. I que no s'ante­po­sin excu­ses a l'exer­cici de la huma­ni­tat més bàsica. Encara no ha fet ges­tos con­tun­dents per tren­car-les ell, les bar­re­res, però ho farà. I serà un papa demo­li­dor d'arque­tips i cre­a­dor de con­tra­mo­dels. Temps al temps.

Quan femi­nis­tes com Lucy Lip­pard van començar a defi­nir el femi­nisme com una “ide­o­lo­gia, un sis­tema de valors, una estratègia revo­lu­cionària”, també indi­ca­ven una manera de viure. Femen ho porta a l'extrem amb el seu “sex­tre­misme”. Krupa s'exhi­beix sense pudor per a cau­ses nobles –i ani­mals–. El papa apunta mane­res de femi­nista dibui­xant una nova forma de viure.

Tenim un Papa fomen­tant la lactància materna i ani­mant les dones a no tenir ver­go­nya pel fet d'alle­tar en públic. I les Femen, que no neces­si­ten asses­sors i fan ús del cos nu per recla­mar a l'Església que no inter­fe­reixi en la lli­ber­tat de la dona. La religió sem­pre ha ali­men­tat la ima­gi­nació i la para­doxa. Amb la f
de Femen i de Fran­cesc, en tenim per a estona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia