Opinió

Ara torno

La revolució de WhatsApp

Crear un negoci a internet i convertir-lo en una font de milions és la quimera de l'or del segle XXI. Jan Koum, Brian Acton i la seva cinquantena de treballadors ho han aconseguit venent WhatsApp al creador de Facebook, Mark Zuckerberg, per la xifra rècord de 14.000 milions d'euros. No és el primer cas, però segurament és el més cridaner. A mi, suposo que com a vostès, em costa molt d'entendre com funciona exactament aquest món i quins són els secrets que fan que una petita idea enganxi la gent i s'acabi convertint en un negoci multimilionari. El món d'internet és inabastable. Però també hi ha coses que s'entenen. I em penso que l'èxit de WhatsApp el puc entendre, fins i tot amb el meu cervell acostumat més al món analògic que al virtual. De fet, tinc la sensació que els nois de WhatsApp han fet una cosa revolucionària al món d'internet, que és aplicar-hi la lògica del món tradicional.

Miro d'explicar-me. Evidentment, Koum i Acton han partit de saber identificar una necessitat de la gent, un servei útil i atractiu, i això és universal. Però a partir d'aquí comencen les diferències. En lloc d'enfocar-ho directament cap a la rendibilitat del negoci (sense oblidar la generació d'ingressos necessària per tenir recorregut), s'han centrat en les necessitats dels usuaris, a escoltar-los per millorar el servei. Guardo retallada una entrevista a Koum i Acton (El País, 21-5-2013), quan llavors WhatsApp tenia 200 milions d'usuaris. Ara en té quasi 500 i, tot i haver venut el negoci a Zuckerberg, els sento dir les mateixes coses que llavors, que sempre. Com ara: “No ens hem preocupat gaire de la nostra imatge, sinó dels clients. N'estem orgullosos. Som una empresa de tecnologia.” Podrien haver donat entrada a la publicitat i als jocs per multiplicar els seus ingressos, però saben que això hauria molestat els usuaris. Han preferit el camí de fer pagar pel servei: “WhatsApp no és gratis. Busquem el millor per als nostres clients i per això és de pagament. Pensem que un dòlar a l'any (0,78 euros) és un preu just. (...) La gent ja s'ha adonat del que val la seva privacitat i no vol ser home-anunci. La clau és posar un preu que sigui atractiu i just per a les dues parts.” Totalment d'acord: els usuaris, les persones, importen i les coses, els serveis, tenen un preu, també a internet. Les que són gratis sempre tenen un preu. WhatsApp, espero, ha fet molt per fer-ho entendre. Per molts anys, i espero que no canvieu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.