Opinió

Primera persona del plural

Les ideologies han estat ajusticiades i les esquerres del país ja sols poden emparar-se en partits que identifiquen obvietats

Sem­blarà una broma, o pot­ser és sols que aquest escrit està fet a mei­tat del mes d'agost, però de sobte he recor­dat que dues P pro­ta­go­nit­zen el final del curs polític i sem­blen capa­ces de reduir les vacan­ces d'estiu de la classe política a un cap de set­mana llar­guet calçat entre dos ensurts i les seves con­seqüències mediàtiques. La pri­mera P refe­reix el cognom de la que fou pri­mera família del país durant dècades, una família en què el patri­arca ha deci­dit con­fes­sar les seves fal­tes dos dies després que Duran decidís sal­tar per la borda per inten­tar l'aven­tura de lide­rar la que, diu, és una nova i rege­ne­ra­dora experiència que té vocació de cen­tre, i sols tres mesos abans del dia en què es deba­tran les for­ces de cada bàndol, si més no, simbòlica­ment, perquè en el fons ja sabem quin tipus de guerra ha començat a fer el govern cen­tral ara que no pot enviar canons (“Los dosi­e­res”, com deia Guerra, tot és qüestió de “los dosi­e­res”).

La segona P refe­reix la ini­cial d'un par­tit que, del no res, es dis­para dia a dia en intenció de vot i que, mal­grat que es vul­gui recor­dar que també roba vots al PP, sobre­tot està fent un forat enorme en les files soci­a­lis­tes. Amb raó han dit els seus diri­gents —la manera més sibil·lina, la de Susana Díaz— que equi­voca l'adver­sari l'estratègia, tot i que jo crec que l'objec­tiu bus­cat és jus­ta­ment la subs­ti­tució d'un PSOE que després de Zapa­tero amb difi­cul­tat recu­pe­rarà els fills del des­en­cant, i la prova és la manera com parla Pedro Sánchez.

Men­tre una P li fa un forat a CiU, l'altra deixa a les por­tes de l'hos­pi­tal el PSOE. Una ataca la cre­di­bi­li­tat dels gover­nants, en per­me­tre creure a la gent que si l'exho­no­ra­ble ens ha enga­nyat, qui en serà lliure, de culpa. L'altra P ataca la cre­di­bi­li­tat dels mis­sat­ges, perquè si un par­tit soci­a­lista afa­vo­reix els poders econòmics com ho va fer el PSOE a les por­tes de la crisi, de manera que fa tan fàcil diagnos­ti­car que no hi ha diferència entre PP i PSOE, qual­se­vol es pot dir soci­a­lista, o el que és el mateix, les ide­o­lo­gies han estat ajus­ti­ci­a­des i les esquer­res del país ja sols poden empa­rar-se en par­tits que iden­ti­fi­quen obvi­e­tats (injus­tes, crues, ina­pel·lables...) i ofe­rei­xen solu­ci­ons que no ho són, però que sonen com a música celes­tial en les ore­lles de les per­so­nes que no tenen res a per­dre.

Davant d'aquest pano­rama de deso­lació, ¿què podem fer al marge de plànyer les opor­tu­ni­tats per­du­des entre mali­fe­tes? Sen­zill de dir, no tan fàcil dur-ho a la pràctica: rebel·lar-se, rein­ven­tar-se, reei­xir, tres R... Aca­bem de dir que l'11 de setem­bre es farà una V gegant, fruit de la unió de mans diver­ses, amb idees diver­ses sobre el que ha de ser Cata­lu­nya en les pro­pe­res dècades, però uni­des per la decisió cons­truïda col·lec­ti­va­ment que un dia de novem­bre podrem esbri­nar què volem, així, en pri­mera per­sona del plu­ral. La V pot voler posar sols de mani­fest el fet de votar. Però més enllà d'això, la V sol ser el signe de la victòria, una victòria que abans de res s'haurà de mate­ri­a­lit­zar sobre cadas­cuna de les per­so­nes dece­bu­des per la pri­mera P que saben del cert que la segona sols ser­veix per demo­rar uns quants anys l'única acció heroica, que és ento­mar la res­pon­sa­bi­li­tat d'escriure pàgines netes en el lli­bre de la història i de la vida.

Es pot fer tot millor sense haver de recórrer a la demagògia que sols actua en bene­fici del par­tit que en les seves sigles acu­mula dues P. Es pot fer millor recor­dant que sem­pre hem estat pri­mera per­sona del plu­ral, però que no podem ama­gar en el grup res­pon­sa­bi­li­tats que sols cons­truïdes des de cada per­sona tenen sen­tit, ens fan créixer i gene­ren les veri­ta­bles revo­lu­ci­ons, des­per­tant el líder que por­tem dins nos­tre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia