Tribuna
‘Hipsters' musulmanes
que intenta reconciliar identitats aparentments incompatibles
Musulmanes, inconformistes, i a l'avantguarda en moda, art, pensament crític, gastronomia, creativitat i art. Les mipsterz són un nou col·lectiu social (concepte que barreja musulmanes i hipsters) que busca inspiració en la tradició islàmica de les escriptures divines, en poetes místics com Rumi, en profetes audaços, i polítics inspirats. Són molt critiques amb si mateixes, però també amb la societat. No només són dones, però el col·lectiu més trencador és femení. Volen una societat més inclusiva, que etiqueti menys i que entengui la diversitat dins la diversitat. Tot i ser inconformistes, se senten incòmodes amb aquesta i qualsevol altra etiqueta. Són religioses i no tenen cap inconvenient a dir-ho, mostrar-ho i explicitar-ho. Al·là és el seu déu. Despleguen tots els recursos possibles per mostrar-se “molt musulmanes”, molt “nord-americanes” i molt “occidentalitzades”, fet que els ha propiciat, naturalment, bufetades per tots costats.
Aquest fenomen ha nascut als Estats Units, tot i que el formen persones que no necessàriament hi han nascut. Els agrada provocar, no a l'estil Femen sinó amb el seu propi tarannà moderat.
Es defineixen com a “ments audaces” obertes a les “idees dispars”. Van amb skateboard, llegeixen la revista Vogue i podrien aparèixer-hi perfectament perquè els seus outfits o preparada imatge són una icona de la moda més puntera. Segueixen la moda i elles mateixes creen tendència. Miren directament a la càmera de vídeo que les enregistra i demostren un concepte de modèstia musulmana diferent al que s'ha anat transmetent amb els anys. Potser per això des d'alguns grups musulmans se les ha acusat de banals i assimilades a la cultura nord-americana occidental. Aquestes dones joves amb vel viuen en metròpolis com Nova York o Los Angeles i van sortir de l'armari cansades de ser vistes amb suspicàcia i com a possibles terroristes a cada moment. Trenquen tòpics i es demostren com dones dels Estats Units del seu temps, hipermodernes, indies, cool, marcant tendència. Han aconseguit crear una comunitat global on dones com ells i simpatitzants se senten identificats. Són la sofisticació sense complexos d'aquella idea rància de l'islam resclosit que alguns s'entesten a fer passar com a normatiu.
‘Mipsterz' existeix com a ONG sui generis on no hi ha manera d'afiliar-se, és ser una comunitat de gent creativa i crítica. Hi participen musulmans, hipsters o els qui no ho són però combreguen amb aquesta idea. El fet d'estar units no per una etiqueta identitària sinó per l'interès de connectar amb una tradició des de formes diverses, innovadores… els enforteix i els proporciona padrins, especialment entre la gent influent en el món de la música i la moda. Mipsterz va començar primer com a germen generador de pensament satíric a la cultura de l'empresa. Fa tres anys van irrompre amb un vídeo que encara ara és insòlit, Somewhere in America, en què noies joves musulmanes amb mocador van amb skate, menjant gelat i es fan selfies. En fi, el que qualsevol altra noia de la seva edat fa. Però ningú estava acostumat a veure aquesta imatge protagonitzada per musulmanes.
Layla Shaikley, una de les impulsores, defensa la idea d'aquesta comunitat digital en què “no hem de tenir vergonya de demostrar qui som”. Es van començar a anomenar mipsterz a Twitter, i el grup nuclear el formen musulmanes d'entre vint i trenta anys amb idees noves no només sobre la cultura sinó també sobre la identitat i la religió. Urooj Khan, un dels membres fundadors, insisteix en la vessant activista, creativa i progressista del grup, però un progressisme que també és “molt identitari”. Com més moderns, trencadors, iconoclastes… més musulmans són, al mateix temps. Menystinguts, criticats, admirats i emulats, els mipsterz van creixent en adeptes, no només femenins. Ser musulmà és cool. Ser dona musulmana en un entorn urbà és positiu i ha desencadenat molt de debat sobre els estereotips a l'islam i sobre la connexió entre el món modernet hipster i la religió.
El més suggestiu d'aquesta trencadora comunitat, que només existeix com a grup a Facebook i en una llista de correus electrònics, és que intenta reconciliar identitats aparentments incompatibles. Aquest avantguardisme fashion-victim musulmà femení que celebra la diversitat de manera desenfadada és tot un desafiament per a un món que, d'unir identitats múltiples, sembla que cada cop en sap menys.