Full de ruta
Quitrà a canvi del referèndum
Que diu que Mariano Rajoy podria, segons com, probablement, depèn, qui sap quan, potser, ves a saber si fins i tot estudiar presumptament la possibilitat de fer una oferta a Catalunya per resoldre el contenciós territorial, polític, cultural, històric i nacional amb l'Estat, una oferta que consistiria a embolicar una resposta amb un llacet a partir dels 46 punts que Artur Mas i Carles Puigdemont van dur-li a La Moncloa en forma de reivindicacions catalanes, excloent, això sí, el punt número 1, el referèndum. Malauradament, el llistat original de Mas introduïa, concisament en el punt 6, l'exigència del Quart Cinturó (B-40) entre els projectes prioritaris en infraestructures viàries. Puigdemont concretava una mica més, en el punt 29: “El Quart Cinturó porta un llarg periple de retards, destacant el tram Terrassa-Abrera, que acumula un retard de 5 anys (i en fa 10 que es va adjudicar).”
Poques vegades un retard pot causar tal satisfacció. Parlem d'un territori trinxat per les infraestructures que malda per conservar els quatre pins que no va tombar la ventada i que fa d'un parell de camps un beneït parc agrari encaixonat entre autopistes, carreteres i polígons industrials. El projecte d'autovia es remunta al franquisme, que ja volia obrir el Vallès en canal. Després es va modificar per acostar-la als nuclis urbans. Gràcies, oh, crisi econòmica, per haver-la aturat un quant temps més. Cal desterrar la política del quitrà definitivament del tram Terrassa-Sabadell-Granollers i trobar solucions de mobilitat pròpies del segle XXI, lligades indefectiblement al tren. Més de vint anys després de l'esclat de la campanya contra la B-40, molts vallesans continuen rebutjant el Quart Cinturó, i seria una mofa ignominiosa que Rajoy pretengués oferir-los, per tal que abandonin la pulsió referendària i l'horitzó d'emancipació nacional, recursos per construir una infraestructura que no volen. Quitrà a canvi del referèndum? I un be negre.